رشته یادگیری حرکتی

این رشته ارزیابی شاخص‌­های رشد و یادگیری حرکتی در طول دوران رشد و بلوغ، تحلیل وضعیت مربوط به یادگیری و اجرای مهارت­‌های حرکتی در کلیه رده‌های سنی با تعیین نقاط قوت و ضعف اجرای مهارت­‌های ورزشکاران مورد مطالعه قرار می­‌دهد.

رفتار حرکتی از قدمت زیادی در حوزه علوم ورزشی برخوردار بوده و طبق تغییرات اخیر در کارشناسی ارشد به سه گرایش تقسیم شده است که عبارتند از: 

الف- یادگیری و کنترل حرکتی

 ب- رشد حرکتی

 ج- آموزش تربیت بدنی

هدف از برنامه دوره کارشناسی ارشد رشته رفتار حرکتی، تربیت افراد متبحر در رفتار حرکتی است تا بتوانند با نوآوری در زمینه‌های علمی به آموزش، برنامه‌ ریزی، اجرا، راهنمایی، تحلیل مشکلات و پژوهش در این شاخه از علم بپردازند و مداخله مؤثری در محیط‌های علمی و حرفه‌ای داشته باشند.
دانشگاه­‌های اراک، ارومیه، اصفهان، الزهرا، بوعلی سینا، تبریز، رجایی، تهران، حکیم سبزواری، خوارزمی، رازی کرمانشاه، سمنان، شهید بهشتی، شهید چمران، شیراز، علامه طباطبایی و فردوسی مشهد در این رشته جذب دانشجو دارند.

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در این رشته جمعا 32 واحد می‌گذارنند که از این بین 6 واحد دروس انتخابی، 14 واحد دروس اختصاصی، 6 واحد دروس پایه و 6 واحد پایان نامه می‌­باشد. دروس گذرانده شده به جز پایان نامه در این رشته عبارتند از:

روش آماری، اکتساب مهارت­های حرکتی­، مبانی عملکرد انسان، کنترل حرکتی­، روش و طرح‌­های تحقیق در علوم رفتار حرکتی، یادگیری حرکتی پیشرفته، سمینار در کنترل حرکتی، سمینار در یادگیری حرکتی، اندازه­‌گیری حرکات انسان، آزمایشگاه رفتار حرکتی، رشد حرکتی در طول عمر، روانشناسی شناختی یا ورزشی و اختلالات یادگیری.

 

دکتر نسرین پارسایی (بازنشسته) و دکتر حسن رهبان­فرد اعضای هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا در این گرایش هستند.