Masoumeh Majidiparast

Assistant Professor

Update: 2024-11-21

Masoumeh Majidiparast

Faculty of Physical Education and Sports Sciences / Department of Sports Science

P.H.D dissertations

  1. طراحي مدل عوامل گرايش مهاجرت ورزشكاران تيم هاي ملي جمهوري اسلامي ايران
    حشمت اله مرادي شرف 2022
    هدف پژوهش حاضر طراحي مدل عوامل گرايش مهاجرت ورزشكاران تيم هاي ملي جمهوري اسلامي ايران بود كه به صورت آميخته (كيفي - كمّي) به اجرا درآمد. بخش كيفي پژوهش با استفاده از نظريه داده بنياد به روش منظم انجام گرفت. جامعه آماري در بخش كيفي را صاحب نظران و اساتيد مديريت ورزشي و ورزشكاران تشكيل دادند كه با استفاده از روش نمونه گيري هدفمند و گلوله برفي انتخاب شدند. 26 مصاحبه كيفي تا رسيدن به حد اشباع نظري انجام گرفت. تحليل داده هاي كيفي با استفاده از الگوي پيشنهادي استراس و كوربين به صورت كدگذاري در سه سطح باز، محوري و انتخابي صورت گرفت. نتايج نشان داد مجموعه اي از عوامل در كنار يكديگر و در تعامل باهم در تعيين الگوي مهاجرت ورزشكاران مؤثر هستند كه در سه سطح كلان، سطح مياني و سطح خرد تقسيم بندي شدند. در بخش كمي، روش پژوهش همبستگي بود كه به شيوه تدوين مدل اندازه گيري انجام شد. جامعه آماري پژوهش در بخش كمي شامل كليه ورزشكاران تيم هاي ملي جمهوري اسلامي ايران بودند كه با توجه به قواعد نمونه گيري در تدوين مدل اندازه گيري كه حجم نمونه در مدل يابي مي تواند بين 5 تا 15 مشاهده به ازاي هر متغير اندازه گيري شده تعيين شود، تعداد 383 نفر (تقريباً 10 مشاهده) به روش نمونه گيري در دسترس انتخاب شدند و درنهايت داده هاي 380 پرسشنامه جمع آوري و تحليل شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته با مقياس پنج ارزشي ليكرتي در قالب 36 گويه و چهار عامل بود كه روايي و پايايي آن مورد تأييد قرار گرفت. نتايج مدل اندازه گيري نشان داد كه عوامل فردي، مديريتي، ساختاري و تسهيلاتي- رفاهي در گرايش مهاجرت ورزشكاران اثر داشته و نيز همبستگي دروني معني داري بين اين عوامل وجود دارد. بنابراين پژوهشگران مي توانند براي بررسي عوامل گرايش مهاجرت از پرسشنامه 36 گويه اي موجود در اين پژوهش كه از روايي و پايايي مناسب برخوردار است، استفاده كنند. همچنين بر اساس نتايج به دست آمده، پديده گرايش مهاجرت ورزشكاران يك پديده چندوجهي بوده و سازمان ها و نهادهاي متولي ورزش مي توانند با توجه كافي به اين عوامل مهم و اتخاذ راهبردها و راه كارهاي متناسب و مرتبط با اين عوامل، گام هاي مؤثري در كاهش يا پيشگيري مهاجرت ارزشمندترين منابع ورزش بردارند.
    Thesis summary

  2. نقش جهت گيري راهبردي و نوآوري سازماني بر گرايش كارآفريني وزارت ورزش و جوانان: ارائه يك مدل ساختاري
    مجيد ورمقاني 2021
    هدف پژوهش حاضر، تدوين مدل معادلات ساختاري ارتباط بين جهتگيري راهبردي و نوآوري سازماني با گرايش كارآفريني در وزارت ورزش و جوانان ايران بود. روش پژوهش توصيفي- همبستگي و با رويكرد مدلسازي معادلات ساختاري انجام شده است. جامعه آماري اين پژوهش تمامي كاركنان وزارت ورزش و جوانان كشور در سال 4231 به تعداد 130 نفر ) 913 مرد، 234 زن( بود. با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي ساده ،) 130 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. براي جمعآوري اطلاعات از 2 پرسشنامه استاندارد جهتگيري استراتژيك مورگان و استرانگ ) 3002 پرسشنامه نوآوري سازماني ناسوشن و همكاران ) 3044 ( و پرسشنامه گرايش كارآفرينانه مورگان و هاگس ) 3001 ( استفاده شد. كه روايي صوري پرسشنامهها مورد تأييد 49 تن از اساتيد مديريت ورزشي همچنين پاياني آنها با استفاده از ضريب آلفاي كرونباخ براي پرسشنامه جهت گيري 0/ و نوآوري سازماني و گرايش كارآفرينانه بترتيب 13 α= 0/ و 11 α= 0/ و 11 α= مورد تأييد قرار گرفت. دادهها با استفاده از روش مدل معادلات ساختاري از طريق نرمافزار SPSS و AMOS تحليل شدند. نتايج ارزيابي مدلهاي اندازهگيري جهت گيري راهبردي، نوآوري سازماني و گرايش كارآفرينانه نشان داد مدلهاي اندازهگيري از برازش مناسبي برخوردار بودند. نتايج مدل ساختاري نشان داد كه جهت گيري راهبردي اثر =0/ معناداري بر گرايش كارآفرينانه وزارت ورزش و جوانان داشته است) 94 β(. نوآوري سازماني اثر معناداري گرايش كارآفرينانه وزارت ورزش و =0/ جوانان داشته است) 13 β(. نتايج پژوهش نشان داد جهتگيري استراتژيك و نوآوري سازماني بر گرايش كارآفرينانه تأثير معناداري دارند. خروجيهاي نرم افزار AMOS =0/ نشاندهندۀ مناسب بودن مدل ساختاري بود )ميزان شاخصهاي 31 GFI =0/39، TLI =0/91 ، PNFI ، =0/33 CFI =0/ و 014 RMSEA نشاندهندۀ برازش مدل ساختاري بودند(. بر اساس نتايج پژوهش ميتوان اذعان داشت كه سازمانهايي كه جهتگيري راهبردي و نوآوري سازماني را اتخاذ نمايند، بهتر ميتوانند فرصتهاي كارآفرينانه جذاب را كشف، ايجاد، ارزيابي و استفاده كنند، گرايش كارآفرينانه وزارت ورزش و جوانان و ديگر سازمانهاي ورزشي را قادر ميسازد تا به طور مؤثر و كارآمد مزيت رقابتي را ايجاد و تجديد نمايند. همچنين در سازمانهاي ورزشي به مانند ساير سازمانها، ميتوان فرآيندهاي جهتگيري راهبردي را بهكار برد تا ارزش بالاتري را بر
    Thesis summary

Master Theses

  1. تحليل تطبيقي سلامت روانشناختي محيط كار و كيفيت زندگي دبيران تربيت بدني در ايران و عراق
    نبيل ابراهيمي خلف 2023
    هدف از انجام تحقيق حاضر تحليل تطبيقي سلامت روانشناختي محيط كار و كيفيت زندگي دبيران تربيت بدني در ايران و عراق مي باشد. تحقيق حاضر از نوع تحقيقات توصيفي - مقايسه اي است كه به روش پيمايشي و ميداني انجام شد. جامعه آماري پژوهش شامل معلمان تربيت بدني شاغل در آموزش پرورش ناحيه2 شهر همدان و شهر ناصريه عراق به تعداد 100 نفر كه به روش كل شمار به عنوان نمونه آماري انتخاب شدند. ابزار جمع آوري داده ها شامل پرسشنامه مشخصات فردي و پرسشنامه كيفيت زندگي(QWL) و پرسشنامه سلامت روانشناختي محيط كار بود كه روايي صوري و محتوايي پرسشنامه ها با نظر خواهي از اساتيد گروه علوم ورزشي بررسي شد. ضريب پايايي پرسشنامه هاي كيفيت زندگي(QWL) و سلامت روانشناختي محيط كار به روش آلفاي كرونباخ به ترتيب برابر با (824/0) و (932/0) محاسبه شد. براي تجزيه و تحليل داده ها از روش آمار توصيفي و استنباطي تي مستقل استفاده شد و سطح معناداري (05/0 = α) تعيين شد. نتايج تحقيق نشان داد كه با توجه به مقادير آماره (t) و سطح معناداري (017/0 p=،418/2 t=) كه كوچكتر از 05/0 است بين مؤلفه كيفيت زندگي دبيران تربيت بدني ايران و عراق از نظر آماري تفاوت معناداري وجود دارد. با توجه به مقادير آماره (t) و سطح معناداري كه بزرگتر از 05/0 است بين مؤلفه هاي كيفيت زندگي دبيران تربيت بدني ايران و عراق از نظر آماري تفاوت معناداري وجود ندارد. با توجه به مقادير آماره (t) و سطح معناداري (042/0 p=،063/2 t=) كه كوچكتر از 05/0 است بين مؤلفه سلامت روانشناختي محيط كار دبيران تربيت بدني ايران و عراق از نظر آماري تفاوت معناداري وجود دارد. و با توجه به مقادير آماره (t) و سطح معناداري كه بزرگتر از 05/0 است بين مؤلفه هاي سلامت روانشناختي محيط كار دبيران تربيت بدني ايران و عراق از نظر آماري تفاوت معناداري وجود ندارد.
    Thesis summary

  2. تأثير تفكر انتقادي بر خلاقيت كاركنان بر اساس يادگيري سازماني در اداره كل ورزش و جوانان استان همدان
    هادي افرا 2023
    هدف از پژوهش حاضر تأثير تفكر انتقادي بر خلاقيت كاركنان بر اساس يادگيري سازماني در اداره كل ورزش و جوانان استان همدان بود. پژوهش توصيفي و از نوع مطالعات همبستگي و جامعه آماري پژوهش شامل كليه كاركنان اداره كل ورزش و جوانان استان همدان بود كه حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 44 نفر محاسبه گرديد. با توجه به هدف تحقيق، براي سنجش متغيرهاي تحقيق، پرسشنامه تفكر انتقادي ريكتس (2003)، پرسشنامه خلاقيت رندسيپ (1997) و پرسشنامه يادگيري سازماني اوناگ و همكاران (2014) در ميان افراد نمونه توزيع و جمع آوري شدند. روايي پرسشنامه ها توسط چند تن از اساتيد متخصص مديريت ورزشي و افراد صاحب نظر مورد تائيد قرار گرفت همچنين پايايي پرسشنامه ها از طريق محاسبه ضريب آلفاي كرونباخ مورد تائيد قرار گرفت. به اين ترتيب كه تمامي اعداد به دست آمده بالاتر از 7/0 بود. از آمار توصيفي و استنباطي مانند آزمون كولموگروف-اسميرنوف و مدل معادلات ساختاري (SEM) استفاده گرديد. تمام تحليل ها با استفاده از نرم افزارهاي SPSS و PLS صورت گرفت. نتايج معادلات ساختاري نشان داد تفكر انتقادي بر خلاقيت كاركنان تأثير معناداري دارد. تفكر انتقادي بر يادگيري سازماني تأثير معناداري دارد و يادگيري سازماني بر خلاقيت كاركنان تأثيرگذار نمي باشد. لذا پيشنهاد مي شود مديران سازمان هاي ورزشي ازجمله ادارات ورزش و جوانان با ايجاد فضاي مناسب و اعتماد آميز براي تسهيل در ارائه و اجراي ايده هاي نو و خلاق كاركنان از طريق به اشتراك گذاشتن دانش و همچنين تقويت مهارت هاي تفكر انتقادي، زمينه را براي حل برخي از مشكلات سيستم هاي ادارات ورزشي را فراهم نمايند.
    Thesis summary

  3. " شناسايي و اولويت بندي موانع عدم تحقق سياست هاي تربيت بدني و سلامت دانش آموزان از نگاه معلمان تربيت بدني با تاكيد بر سند تحول بنيادين آموزش و پرورش"
    سيده ليلا مرتضوي 2023
    سياست گذاري مي تواند به عنوان مكانيزم سياسي، مديريتي، مالي و اداري در نظر گرفته شود كه براي رسيدن به اهداف صريح و روشن ترتيب داده شده اند. سياست گذاري عمومي راهنما و هدايت گر فعاليت هاي دولت به سمت و سوي هدف مورد نظر است. قانون مديريت خدمات كشوري نيز به عنوان يك سياست عمومي و به عنوان قانون مادر، نظام اداري كشوري را جهت نيل به اهداف هدايت مي كند. اين قانون با وجود اينكه حدود هشت سال است به تصويب رسيده است هنوز به طور كامل اجرايي نشده است. به همين جهت هدف اصلي پژوهش ارائه راهكارهاي رفع موانع عدم تحقق سياست هاي تربيت بدني و سلامت دانش آموزي از ديدگاه معلمان تربيت بدني استان همدان مي باشد و درآخر پيشنهاداتي ارائه مي شود. پژوهش حاضر آميخته كيفي-كمي مي باشد. براي جمع آوري اطلاعات، از مصاحبه و پرسشنامه و براي تجزيه و تحليل از روش مضمون در بخش كيفي و روش سوارا در بخش كمي استفاده شده است و موانع بدست آمده شامل 9 تم اصلي است كه عبارتند از 1.موانع تدوين – محيطي، موانع تدوين – ساختاري، موانع تدوين – رفتاري، موانع اجرا – محيطي، موانع اجرا – ساختاري، موانع اجرا – رفتاري، موانع كنترل – محيطي، موانع كنترل – ساختاري و موانع كنترل – رفتاري بود كه پس از اولويت بندي به ترتيب، موانع پنجم يعني اجرا – ساختاري با تمام زير معيارها با بيشترين وزن به عنوان مهم ترين عامل انتخاب شد. همچنين موانع دوم يعني تدوين – ساختاري با تمام زير معيارها در رتبه دوم قرار گرفت و به ترتيب اجرا – محيطي، تدوين – محيطي، كنترل – ساختاري، اجرا – رفتاري، كنترل – محيطي و تدوين – ساختاري با زير معيارها نيز به ترتيب به عنوان اولويت هاي بندي شناسايي شدند.
    Thesis summary

  4. شناسايي استراتژيهاي مديريت مشتريان بدقلق در فروشگاههاي لوازم ورزشي
    زهره فرهمندفر 2023
    يكي از ويژگي‎هاي اغلب بازارهاي امروز جهان، رقابتي شدن فرايند آنها است كه اين رقابتي شدن به معناي نياز به داشتن مزيت رقابتي قابل توجه است كه سبب بقاي شركت در بازار شود تنوع محصولات مختلف باعث شده تا مشتريان با حق انتخاب‎هاي فراواني روبهرو باشند كه اين عوامل به همراه عوامل مختلف ديگر سبب ايجاد مشتري بدقلق مي‎گردد. هدف از انجام اين پژوهش شناسايي استراتژيهاي مديريت مشتريان بدقلق در فروشگاههاي لوازم ورزشي بود. جامعه آماري مورد مطالعه اين پژوهش را فروشندگان فروشگاههاي لوازم ورزشي در استان بوشهر را تشكيل داد كه با استفاده از روش نمونه‏گيري قضاوتي هدفمند انتخاب شدند. روش گردآوري اطلاعات در اين پژوهش، مصاحبه نيمهساختاريافته بود و شيوه تجزيه و تحليل دادههاي مصاحبه در اين پژوهش، تحليل مضمون بود. يافتههاي به دست آمده نشان داد ويژگيهاي مشتريان بدقلق دربرگيرندة ويژگيهاي رفتاري، شناختي و عاطفي (سه مضمونهاي اصلي) و 47 مضمون فرعي بود. همچنين نتايج حاصل از استراتژيهاي مديريت مشتريان بدقلق نشان داد كه اين راهكارها شامل گفتاري، محيطي و رفتاري است. لذا با توجه به اين يافتهها ميتوان بيان نمود كه بهترين راه تعامل با مشتريان بدقلق رفتاري گرم و صميمي ‎است كه باعث به ‎وجود آمدن حس اعتماد در اين افراد ميشود. درك مصاديق رفتاري مشتريان بدقلق به فروشندگان كمك ميكند تا با اتخاذ راهبرد تعاملي و اراتباطات مناسب، تجربه آزاردهنده كاركردن با چنين افرادي را به تجربهاي اثربخش تبديل كنند. همچنين آگاهي از تقويتكنندهها يا عوامل مؤثر بر بدقلقي مشتريان، به فروشندگاه فروشگاه خصوصاً فروشگاههاي لوازم ورزشي اين امكان را ميدهند تا با مديريت نمودن اين زمينهها، نسبت به مديريت مشتريان بدقلق اقدام كنند.
    Thesis summary

  5. طراحي مدل فرايندي توسعه برند شخصي در بين ورزشكاران مشهور ايران با روش‎شناسي ساختاري- تفسيري
    شيما سماوات 2022
    چكيده امروزه برندسازي براي شخصيت هاي ورزشي همانند برندسازي محصولات مختلف افزايش يافته و اهميت زيادي پيدا كرده است. بر اين اساس، طراحي مدل فرايندي توسعه برند شخصي در بين ورزشكاران مشهور ايران با روش شناسي ساختاري- تفسيري به عنوان هدف اين پژوهش درنظر گرفته شده است. اين پژوهش بر اساس ماهيت از نوع اكتشافي و از نظر هدف از نوع پژوهش هاي كاربردي مي باشد. جامعه پژوهش حاضر شامل 20 نفر از ورزشكاران مشهور استان همدان تشكيل دادند كه به شكل قضاوتي و از نوع غيراحتمالي انتخاب شدند و از مصاحيه هاي نيمه ساختاريافته به عنوان ابزار جمع-آوري داده ها استفاده شد. يافته هاي به دست آمده نشان داد كه عوامل رفتارهاي ورزشكار، عملكرد ورزشكار، سبك و روش زنندگي، ويژگي هاي شخصيتي ورزشكاره و استفاده از فناوري هاي نوين نقش اصلي در توسعه برند شخصي ورزشكار را ايفا مي نمايند. علاوه براين نتايج به دست آمده از طراحي مدل فرايندي با استفاده از روش ساختاري- تفسيري حاكي از آن بود كه رفتار ورزشكار در سطح اول، عملكرد ورزشي در سطح دوم، روش و سبك زندگي قابل عرضه در سطح سوم، ويژگي‎هاي شخصي موثر در برند ورزشي در سطح چهارم و در نهايت استفاده از فناوري‎هاي جديد و شبكه هاي اجتماعي توسط ورزشكار در سطح پنجم قرار گرفتند. لذا با توجه به مشخص شده عوامل موثر در توسعه و طراحي مدل فرايندي توسعه برند شخصي مي توان بيان نمود كه ورزشكاران، مديران و بازاريابان ورزشي با در نظر گرفتن به اين عوامل مي توانند بازاري از مشتريان و هوادارن را ايجاد نمايند كه اين عمل به كسب درآمد پايدار و همچنين حفظ شهرت و محبوبيت ورزشكار كمك مي كند.
    Thesis summary

  6. تاثير رفاه روانشناختي بر فرسودگي شغليِ معلمان تربيت بدني استان همدان با نقش ميانجي حمايت سازماني در زمان همه گيري كوويد_19
    اصغر فرخي منفرد 2022
    هدف از انجام اين پژوهش، بررسي تاثير رفاه روانشناختي بر فرسودگي شغلي معلمان تربيت بدني در زمان همه گيري كوويد-19 با نقش ميانجي حمايت سازماني بود. روش شناسي پژوهش، فرضيه اي_ قياسي و از دستة پژوهش هاي كاربردي بود كه به صورت توصيفي- پيمايشي انجام شده بود. جامعه آماري پژوهش شامل كليه معلمان درس تربيت بدني مدارس استان همدان در سال تحصيلي 1401_1400 بود كه حجم آن شامل 652 نفر (338 زن و 314 مرد) بود. حجم نمونه پژوهش بر اساس فرمول كوكران به تعداد حداقل 242 نفر تعيين شد كه در نهايت تعداد 258 نفر پرسشنامة پژوهش را تكميل نمودند. با توجه به ماهيت توزيع پرسشنامه هاي آنلاين، به منظور جمع آوري داده ها از روش انتخاب نمونه تصادفي استفاده شد. علاوه بر مشخصات جمعيت شناختي شركت كنندگان در پژوهش (سن، جنسيت، سابقه خدمت، وضعيت تاهل، مدرك تحصيلي و مقطع تدريس) از ابزار پرسشنامة رفاه روانشناختي، پرسشنامة فرسودگي شغلي و پرسشنامة حمايت سازماني ادراك شده به منظور جمع آوري داده ها استفاده شد كه روايي و پايايي هر يك از آن ها مورد تاييد قرار گرفته بود. از نرم افزار اس پي اس اس نسخه 22 و نرم افزار اسمارت پي ال اس نسخه 3 به منظور تجزيه و تحليل داده هاي پژوهش استفاده گرديد. نتايج پژوهش نشان داد كه وضعيت موجود رفاه روانشناختي و حمايت سازماني در بين معلمان تربيت بدني استان همدان در زمان همه گيري كوويد-19 پايين تر از حد متوسط و وضعيت موجود فرسودگي شغلي بالاتر از حد متوسط است. همچنين يافته ها نشان داد كه رفاه روانشناختي و حمايت سازماني بر فرسودگي شغلي معلمان تربيت بدني استان همدان در زمان همه گيري كوويد-19 تاثير منفي و معناداري دارد و رفاه روانشناختي بر فرسودگي شغلي معلمان تربيت بدني استان همدان با نقش ميانجي حمايت سازماني نيز تاثير منفي و معناداري دارد. براساس نتايج و يافته هاي پژوهش، پيشنهادها و توصيه هايي به مديران و مسئولان آموزش و پرورش ارايه شد.
    Thesis summary

  7. بررسي تأثير پرسه زني اينترنتي بر خريد آني محصولات ورزشي با نقش تعديل كننده شهرت برند
    بهنام جعفري هنر 2022
    هدف از پژوهش حاضر بررسي تأثير پرسه زني اينترنتي بر خريد آني محصولات ورزشي با نقش تعديل كننده شهرت برند در كليه مراجعه كنندگان به باشگاه هاي ورزشي سطح شهر همدان بود. پژوهش حاضر توصيفي و از نوع مطالعات همبستگي و جامعه آماري پژوهش شامل كليه مراجعه كنندگان به باشگاه هاي ورزشي سطح شهر همدان بود كه حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 383 نفر محاسبه گرديد ولي جهت افزايش دقت و اعتبار پژوهش تعداد 457 نفر موردبررسي قرار گرفتند. با توجه به هدف تحقيق، براي سنجش متغيرهاي تحقيق، پرسشنامه پرسه زني اينترنتي اسكيو (2012)، پرسشنامه خريد آني محصولات ورزشي بدگيان و ورما (2014) و پرسشنامه شهرت برند طالبان (1392) در ميان افراد نمونه توزيع و جمع آوري شدند. روايي پرسشنامه ها توسط چند تن از اساتيد متخصص مديريت ورزشي و افراد صاحب نظر مورد تائيد قرار گرفت همچنين پايايي پرسشنامه ها از طريق محاسبه ضريب آلفاي كرونباخ مورد تائيد قرار گرفت. به اين ترتيب كه تمامي اعداد به دست آمده بالاتر از 7/0 بود. از آمار توصيفي و استنباطي مانند آزمون كلموگرف-اسميرنف، تي مستقل، يومان ويتني و مدل معادلات ساختاري (SEM) استفاده گرديد. تمام تحليل ها با استفاده از نرم افزارهاي SPSS و PLS صورت گرفت. نتايج معادلات ساختاري نشان داد پرسه زني اينترنتي بر خريد آني محصولات ورزشي تأثير معناداري دارد. شهرت برند بر خريد آني محصولات ورزشي تأثير معناداري دارد. شهرت برند در رابطه بين پرسه زني اينترنتي و خريد آني محصولات ورزشي نقش تعديل كنندگي ندارد. نتايج آزمون يومان ويتني نشان داد بين خريد آني محصولات ورزشي مراجعه كنندگان باشگاه هاي ورزشي زن و مرد تفاوت معناداري وجود ندارد. نتايج آزمون تي مستقل نشان داد كه بين پرسه زني اينترنتي زن و مرد تفاوت معناداري وجود ندارد.
    Thesis summary

  8. تدوين مدل توليد علم بر اساس مديريت تنوع به واسطه ظرفيت جذب دانش در اعضاي هيات علمي دانشگاه بوعلي
    جعفر گوهري ناصر 2022
    هدف از پژوهش حاضرتدوين مدل توليد علم بر اساس مديريت تنوع به واسطه ظرفيت جذب دانش در اعضاي هيات علمي دانشگاه بوعلي بود. پژوهش حاضر توصيفي و از نوع مطالعات همبستگي و جامعه آماري تحقيق، كليه اعضاء هيات علمي (بالاي پنج سال سابقه) دانشگاه بوعلي سينا مي باشند . جامعه آماري پژوهش اعضاي هيات علمي دانشگاه 374 نفر(بالاي پنج سال سابقه) كه به عنوان عضو هيات علمي به صورت پيماني، رسمي آزمايشي و رسمي قطعي در دانشكده هاي دانشگاه بوعلي مشغول به كار هستند. براي تعيين تعداد نمونه از ميان 374 نفربر اساس فرمول كوكران برابر 190 نفر كه طبق فرمول تعديل شده كوكران برابر 126 نفر محاسبه شده است. با توجه به هدف تحقيق، براي سنجش متغيرهاي تحقيق، در اين تحقيق از پرسشنامه مديريت تنوع (ويلياميل استريد، 2007)، پرسشنامه ظرفيت جذب دانش (كاميسون و فورس،2010) و توليد علم (گنجي، 1389) استفاده شد. روايي پرسشنامه ها توسط چند تن از اساتيد دانشگاه بوعلي و افراد صاحب نظر مورد تائيد قرار گرفت همچنين پايايي پرسشنامه ها از طريق محاسبه ضريب آلفاي كرونباخ مورد تائيد قرار گرفت. به اين ترتيب كه تمامي اعداد به دست آمده بالاتر از 7/0 بود. از امار توصيفي و استنباطي مانند ازمون كلموگرف-اسميرنف، همبستگي پيرسون و مدل معادلات ساختاري (SEM) استفاده گرديد. تمام تحليل ها با استفاده از نرم افزارهاي SPSS و PLS صورت گرفت. نتايج معادلات ساختاري نشان داد مدل اندازه گيري مديريت تنوع و ظرفيت جذب دانش با توجه به شاخص SRMR و NFI از برازش خوبي برخوردار هستند. و همچنين متغيرمديريت تنوع بر توليدعلم، ظرفيت جذب دانش بر توليد علم و مديريت تنوع بر ظرفيت جذب دانش تاثيري ندارد (p>0/05).
    Thesis summary

  9. تدوين مدل رهبري اخلاقي بر اساس شايستگي هاي مربيان حرفه اي هندبال
    سيدامير ناصرالديني 2022
    هدف از پژوهش حاضر تدوين مدل رهبري اخلاقي بر اساس شايستگي هاي مربيان حرفه اي زن و مرد هندبال بود. پژوهش حاضر توصيفي و از نوع مطالعات همبستگي و جامعه آماري پژوهش شامل تمامي مربيان حرفه اي هندبال كشور به تعداد 480 نفر است كه حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 214 نفر محاسبه گرديد. با توجه به هدف تحقيق، براي سنجش متغيرهاي تحقيق، پرسشنامه هاي استاندارد رهبري اخلاقي كارلشون و همكاران (2011) و شايستگي مربيان ورزشي منتظري و همكاران (1396) در ميان مربيان هندبال توزيع و جمع آوري شد. روايي پرسشنامه ها توسط چند تن از اساتيد متخصص مديريت ورزشي و افراد صاحب نظر مورد تائيد قرار گرفت همچنين پايايي پرسشنامه ها از طريق محاسبه ضريب آلفاي كرونباخ مورد تائيد قرار گرفت.از آمار توصيفي و استنباطي مانند آزمون كلموگرف-اسميرنف،آزمون tمستقل و مدل معادلات ساختاري (SEM) استفاده گرديد.تمام تحليل ها با استفاده از نرم افزارهاي SPSS و PLS صورت گرفت. نتايج معادلات ساختاري نشان داد تمامي مؤلفه هاي انصاف، رهنمودهاي اخلاقي، جهت گيري فردي، اشتراك قدرت و شفافيت نقش اثر معناداري بر رهبري اخلاقي دارند و مشخص شد مدل اندازه گيري رهبري اخلاقي از برازش مناسب برخوردار است. همچنين كليه مؤلفه هاي رهبري و انگيزش، تجربه رقابتي، برقراري ارتباط، ارائه بازخورد، بازاريابي و بودجه، حمايت و پشتيباني و برنامه ريزي اثر معناداري بر شايستگي مربيان دارند و مشخص شد كه مدل اندازه گيري شايستگي مربيان از برازش مناسب برخوردار است. نتايج مدل ساختاري نشان داد شايستگي مربيان بر رهبري اخلاقي تأثير معنادار داشته و از برازش مناسب برخوردار است. نتايج آزمون tنشان داد بين رهبري اخلاقي و شايستگي مربيان مرد و زن تفاوت معناداري وجود ندارد.
    Thesis summary

  10. تدوين مدل سبك زندگي تحصيلي سلامت محور بر اساس انگيزش ورزشي با نقش تعديل كنندگي شبكه هاي اجتماعي
    رضوان يزدي 2022
    چكيده: هدف از پژوهش حاضر تدوين مدل سبك زندگي تحصيلي سلامت محور بر اساس انگيزش ورزشي با نقش تعديل كنندگي شبكه هاي اجتماعي در دانشجويان مقطع كارشناسي دانشگاه بوعلي همدان بود. پژوهش حاضر توصيفي و از نوع مطالعات همبستگي بود. جامعه آماري پژوهش شامل تمامي دانشجويان مشغول به تحصيل دوره كارشناسي دانشگاه بوعلي سينا همدان در سال 1399- 1400 بود كه حجم نمونه بر اساس جدول مورگان - نفر محاسبه گرديد. با توجه به هدف تحقيق، براي سنجش متغيرهاي تحقيق، پرسشنامه رفتارهاي سبك زندگي تحصيلي سلامت محور صالحي و همكاران (1396)، پرسشنامه انگيزش شركت در فعاليت هاي ورزشي ديويد ماركلند و پرسشنامه استفاده از شبكه هاي اجتماعي خداياري، دانشور حسيني و سعيدي (1393) در ميان دانشجويان توزيع و جمع آوري شدند. روايي پرسشنامه ها توسط چند تن از اساتيد متخصص مديريت ورزشي و افراد صاحب نظر مورد تائيد قرار گرفت همچنين پايايي پرسشنامه ها از طريق محاسبه ضريب آلفاي كرونباخ موردبررسي قرار گرفت. به اين ترتيب كه تمامي اعداد به دست آمده بالاتر از 7/0 بود .از امار توصيفي و استنباطي مانند ازمون كلموگرف-اسميرنف، همبستگي اسپيرمن ،يومان ويتني و مدل معادلات ساختاري (SEM) استفاده گرديد.تمام تحليل ها با استفاده از نرم افزارهاي SPSS و PLS صورت گرفت.نتايج معادلات ساختاري نشان داد كه انگيزش مشاركت در فعاليت هاي ورزشي(01/0>P , 226/5=t , 311/0=β) بر سبك زندگي تحصيلي سلامت محور تأثير مثبت و معنادار داشته است. شبكه هاي اجتماعي (01/0

    0/05). نتايج ازمون همبستگي اسپيرمن نشان داد كه بين انگيزش ورزشي و شبكه هاي اجتماعي و بين زمان اختصاص داده شده به شبكه هاي اجتماعي و سبك زندگي تحصيلي سلامت محور رابطه معناداري وجود دارد.
    Thesis summary

  11. تأثير مؤلفه هاي فرهنگي بر ترجيحات فكري كاركنان و تغييرات سازماني اداره كل ورزش و جوانان استان همدان
    زهرا محمدي 2020
    هدف از انجام پژوهش حاضر بررسي تأثير مؤلفه هاي فرهنگي بر ترجيحات فكري كاركنان و تغييرات سازماني اداره كل ورزش و جوانان استان همدان بود. تعداد 108 نفر از كاركنان اداره كل ورزش و جوانان شهر همدان بر اساس جدول نمونه گيري مورگان به عنوان نمونه هاي آماري اين تحقيق انتخاب شدند. از پرسشنامه هاي سنجش ابعاد فرهنگي هافتسد، پذيرش تغيير سازماني ساعتچي، كامكاري و عسكريان و سنجش تسلط مغزي (چهار ربع مغزي) HBDI استفاده شد. آمارهاي توصيفي درصد فراواني، حد پايين و بالا، ميانگين و انحراف معيار براي متغيرها گزارش شدند. براي بررسي اثرات مؤلفه هاي فرهنگي بر ترجيحات فكري كاركنان و تغييرات سازماني از الگوريتم مدل اندازه گيري و مدل ساختاري با استفاده از نرم افزار PLS استفاده شد. براي انجام آزمون هاي آماري ساير فرضيات ابتدا آزمون كولموگروف- اسميرنوف براي تعيين توزيع طبيعي بودن داده ها و آزمون لِوِن جهت مقايسۀ همگني واريانس ها به كار گرفته شدند. براي مقايسۀ نمرات پرسشنامه ها بين مردان و زنان از آزمون تي تست مستقل و يا آزمون يومن ويتني و براي مقايسۀ نمرات پرسشنامه ها بين افراد با انواع گروه خوني نيز آزمون آماري تحليل واريانس آنواي يك راهه (و در صورت معناداري آزمون تعقيبي حداقل اختلاف معنادار) استفاده شد (05/0 = α). نتايج اين پژوهش نشان داد كه ميزان مؤلفه هاي فرهنگي و تغيير سازماني در بين كاركنان اداره كل ورزش و جوانان استان همدان در سطح متوسط و اندكي رو به بالا مي باشد. همچنين كاركنان اداره كل ورزش و جوانان استان همدان داراي انواع مختلفي از ترجيحات فكري بوده و نمي توان براي آن ها ترجيحات فكري يك ربع از مغز را غالب تر دانست. به علاوه، نتايج آزمون الگوريتم مدل اندازه گيري و مدل ساختاري نشان داد كه مؤلفه هاي فرهنگي بر تغييرات سازماني و انواع ترجيحات فكري اداره كل ورزش و جوانان استان همدان اثرگذار مي باشند (05/0 > P). همچنين، تفاوت معناداري بين مردان و زنان در امتيازات تسلط ربع دوم مغزي وجود داشت (047/0 = P)؛ اما در امتيازات پرسشنامه سنجش ابعاد فرهنگي و تغيير سازماني و همچنين ربع هاي اول، سوم و چهارم مغزي تفاوت معناداري بين مردان و زنان مشاهده نشد (05/0 < P). در نهايت، بين افراد داراي گروه خوني A با AB، A با B و A با O در امتيازات ربع اول ترجيحات فكري و گروه خوني A با B در امتيازات ربع چهارم ترجيحا
    Thesis summary

  12. تاثير مديريت تنوع بر كارآفريني سازماني با تأكيد بر نقش تعديل كنندگي چابكي سازماني در ادارات ورزش و جوانان استان همدان
    منوچهر اصلاحي 2019
    : هدف از پژوهش حاضر بررسي تاثير مديريت تنوع بر كارآفريني سازماني با تاكيد بر نقش تعديل گري چابكي سازماني در ادارات ورزش و جوانان استان همدان بود. پژوهش حاضر از نوع همبستگي و مدل سازي با روش ميداني انجام شد. جامعه آماري شامل كليه كاركنان ادارات ورزش و جوانان استان همدان در سال 1398بود كه 105 نفر به عنوان نمونه بر اساس جدول مورگان و به صورت در دسترس انتخاب شدند. در اين پژوهش از پرسشنامه مديريت تنوع، پرسشنامه چابكي سازماني و پرسشنامه كارآفريني سازماني به عنوان ابزارهاي اندازه گيري استفاده شده كه روايي محتوايي آنها از سوي تعدادي از صاحب نظران و روايي سازه از طريق تحليل عاملي تائيدي مورد تائيد قرار گرفته است. پايايي پرسشنامه ها به ترتيب 93/0 براي مديريت تنوع و 91/0 براي چابكي سازماني 93/0 هم براي كارآفريني سازماني از طريق آلفاي كرونباخ به دست آمده است. براي تجزيه وتحليل داده ها از آمار توصيفي و آمار استنباطي استفاده شد. ابتدا توصيفي از اطلاعات جمعيت شناختي و متغيرهاي اندازه گيري شده با استفاده از آمار توصيفي ارائه گرديد، سپس در بخش آمار استنباطي با استفاده از نسخه 3 نرم افزار pls براي مدل سازي معادلات ساختاري و از نرم افزار spss نسخه 25 براي ساير تحليل ها استفاده گرديد. نتايج پژوهش نشان دادند كه مديريت تنوع هم بطور مستقيم و هم بطور غير مستقيم ( به واسطه چابكي سازماني ) بر كارآفريني سازماني در سطح خطاي 05/0 تاثير مثبت و معناداري دارد. همچنين چابكي سازماني نيز بر كارآفريني سازماني تاثير مثبت و معناداري دارد. در بررسي تفاوت هاي جنسيتي مبني بر اينكه تفاوت معناداري بين چابكي سازماني و كارآفريني سازماني زنان و مردان وجود دارد نيز تفاوت معناداري يافت نشد. همچنين بر اساس يافته هاي اخير مشخص شد كه با افزايش مديريت تنوع و چابكي سازماني، كارآفريني سازماني افزايش مي يابد.
    Thesis summary

  13. رابطه بين معنويت در محيط كار با نگرش شغلي و عملكرد شغلي دبيران تربيت بدني شهر همدان
    2019
    در سال هاي اخير، اهميت معنويت در سازمان ها به طور فزاينده اي از سوي مديران، كاركنان و پژوهشگران به عنوان يك ضرورت براي تعاملات سازمان ها با كاركنان، مشتريان و جامعه موردتوجه قرار گرفته است. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسي رابطه بين معنويت در محيط كار با نگرش شغلي و عملكرد شغلي دبيران تربيت بدني شهر همدان بود. از پرسشنامه هاي معنويت در محيط كار ميليمن و همكاران (2003)ُ عملكرد شغلي پاترسون (1992) و نگرش شغلي گنجي (1391) استفاده شد. نمونۀ آماري اين پژوهش شامل 100 نفر از دبيران تربيت بدني ناحيۀ يك و دو شهر همدان (زن و مرد) بودند. از آزمون هاي الگوريتم مدل اندازه گيري و مدل ساختاري توسط نرم-افزار PLS، آزمون كلموگروف- اسميرنف جهت بررسي طبيعي بودن توزيع داده ها، آزمون رگرسيون خطي چندمتغيره جهت بررسي شدت و ميزان توانايي پيش بيني متغير ملاك توسط متغيرهاي پيش بين و در نهايت آزمون آماري يومن ويتني براي مقايسۀ رتبۀ نمرات معنويت در محيط كار، نگرش و عملكرد شغلي بين دبيران مرد و زن استفاده شد (05/0 = α). نتايج بخش آمار توصيفي نشان داد كه سطح معنويت در محيط كار و عملكرد شغلي و همچنين نگرش شغلي در دبيران تربيت بدني شهر همدان بالا مي باشد. در بخش آمار استنباطي، نتايج آزمون هاي الگوريتم مدل اندازه گيري و مدل ساختاري نشان داد كه معنويت در محيط كار و مؤلفه هاي آن بر عملكرد و نگرش شغلي دبيران تربيت بدني شهر همدان تأثير مستقيم و معناداري دارند (05/0 > P). به علاوه، ارتباط مثبت و معناداري بين معنويت در محيط كار و مؤلفه هاي آن با عملكرد شغلي و همچنين نگرش شغلي دبيران تربيت بدني شهر همدان مشاهده شد (05/0 > P) و 7/62 و 2/40 درصد از تغييرات عملكرد شغلي و نگرش شغلي با استفاده از مؤلفه-هاي معنويت در محيط كار تبيين شد. همچنين، تفاوت معناداري بين مردان و زنان در رتبۀ نمرات داده شده به پرسشنامۀ معنويت در محيط كار و تمامي مؤلفه هاي آن (شامل معنادار بودن كار، احساس همبستگي و همسويي با ارزش هاي سازماني) وجود داشت (05/0 > P). به علاوه، تفاوت معناداري در ميزان عملكرد شغلي و نگرش شغلي بين دبيران تربيت بدني زن و مرد مشاهده شد (05/0 > P). اين نتايج نشان مي دهد كه مسئولان بايد بر پرورش و تحكيم زمينه هاي اعتقادي و ارزشي كاركنان و مديران خود تمركز نمايند و تلاش خود را جهت حفظ معنويت در محيط كار دبيران انجام دهن
    Thesis summary

  14. رابطه هوش معنوي و هوش هيجاني با مسئوليت اجتماعي دبيران تربيت بدني شهر همدان
    حميد فرخي منفرد 2019
    هدف از انجام اين تحقيق، بررسي رابطه هوش معنوي و هيجاني با مسئوليت اجتماعي دبيران تربيت بدني بود كه بر اساس آن راه حل هايي را به منظور بهبود مسئوليت اجتماعي معلمان ارائه نمايد.با توجه به اهداف پژوهش، روش تحقيق، توصيفي ـ همبستگي و به لحاظ هدف، كاربردي و با توجه به نحوه گردآوري داده ها از نوع تحقيقات پيمايشي بود. جامعه آماري اين تحقيق را كليه دبيران تربيت بدني زن و مرد مقطع متوسطه اول و دوم شهر همدان تشكيل مي دادند؛ كه برابر با 110 نفر بودند و تعداد 100 عدد پرسشنامه بين آن ها توزيع شد. در اين پژوهش هوش معنوي و مولفه هاي آن و هوش هيجاني و مولفه هاي آن به عنوان متغير مستقل (متغير پيش بين) در نظر گرفته شده بودند و متغير وابسته (متغير ملاك) مسئوليت اجتماعي دبيران تربيت بدني بود. بر اساس اهداف، از پرسشنامه مشخصات فردي و سه پرسشنامه استاندارد داراي روايي و پايايي، به منظور جمع آوري داده هاي تحقيق استفاده شد كه عبارت بودند از: پرسشنامه هوش معنوي كينگ(2008)، پرسشنامه هوش هيجاني تراويس، برادبري و جين گريوز (2005) و پرسشنامه مسئوليت اجتماعي آزاد اميدوار (1392). در اين پژوهش به منظور تجزيه وتحليل داده ها از روش هاي آماري مختلفي همچون آمار توصيفي و استنباطي استفاده شد. ؛ همچنين به منظور حصول اطمينان از نرمال بودن داده ها از آزمون كولموگروف – اسميرنف استفاده شد. در بخش آمار استنباطي جهت آزمون فرضيه ها از آزمون همبستگي پيرسون، اسپيرمن، آزمون t ، آزمون يومن ويتني استفاده گرديد و همچنين از آزمون دوربين واتسون و تحليل رگرسيون خطي براي پيش بيني رابطه بين متغييرهاي تحقيق استفاده شد. براساس نتايج تحقيق ، نتيجه گرفته مي-شود كه هوش معنوي، هوش هيجاني و مسئوليت اجتماعي دبيران تربيت بدني شهر همدان رابطه معني داري با هم دارند و به لحاظ جنسيت (مرد و زن) تفاوت معني داري بين اين متغيرها وجود ندارد. هر دو متغير هوش معنوي و هوش هيجاني پيش بيني كننده قوي مسئوليت اجتماعي هستند، اما متغير هوش هيجاني به نسبت، پيش بيني كننده قوي تري است. در بين همه مولفه هاي هوش معنوي و هوش هيجاني، فقط مولفه ي مديريت روابط (هوش هيجاني) به تنهايي مي تواند مسئوليت اجتماعي دبيران تربيت بدني شهر همدان را پيش بيني كند.
    Thesis summary

  15. رابطه مديريت استعداد با جانشين پروري و اعتماد سازماني در ادارات ورزش و جوانان استان همدان
    رويا حيدري 2019
    در دنياي پر رقابت امروزي براي دستيابي به استعدادها، سازمان ها بايد ديدگاهي فراتر از جايگزيني به صورت معمول و ساده نيروي كار داشته باشند. لذا با پيچيده تر شدن عوامل تأثيرگذار محيطي و پاسخگو بودن به اين تغييرات محيطي و مواجهه با آن، به نظر مي رسد كه برنامه ريزي جانشين پروري نيز ضرورت بيشتري يافته و پيچيده تر مي شود. از طرفي با گسترش پديده ي جهاني سازي، اهميت اعتماد در روابط اجتماعي، اقتصادي، سياسي و سازماني نيز بطور چشمگيري مورد توجه قرار گرفته است، بطوري كه اكثر صاحب نظران در علوم مختلف به اهميت نقش اعتماد در سازمان ها اشاره كرده اند. به ويژه تأثيرات مديريت استعداد و نحوه استعداديابي و تأثير آن بر اعتماد سازماني و روابط آن ها با يكديگر از مواردي است كه بايد به آن ها توجه نمود. در اين پژوهش مديريت استعداد به عنوان متغير پيش بين و جانشين پروري و اعتماد سازماني به عنوان متغير ملاك مورد بررسي قرار گرفتند. جامعه مورد بررسي 158 نفر از كاركنان ادارات ورزش و جوانان استان همدان و روش تحقيق از نوع توصيفي و همبستگي و روش گردآوري اطلاعات به صورت ميداني و ابزار گردآوري آن پرسشنامه بوده است. روايي پرسشنامه توسط تعدادي از اساتيد تأييد و براي سنجش پايايي از آلفاي كرونباخ استفاده شد. سپس 118 نفر به عنوان نمونه انتخاب و پرسشنامه به روش در دسترس بين آن ها توزيع گرديد و پس از جمع آوري داده ها ابتدا از آماره هاي كجي و كشيدگي توزيع براي تعيين نرمال بودن داده ها استفاده شد و پس از تأييد نرمال بودن داده ها از آزمون همبستگي پيرسون براي تعيين ميزان ارتباط بين متغير ها استفاده گرديد، كه پس از تجزيه و تحليل مشخص شد بين مديريت استعداد و مؤلفه هاي آن در ادارات ورزش و جوانان استان همدان با جانشيني و اعتماد سازماني رابطه مثبت و معناداري وجود دارد. همچنين براي پيش بيني از رگرسيون گام به گام استفاده شد و مشخص گرديد مديريت استعداد و مؤلفه هاي آن مي توانند جانشين پروري و اعتماد سازماني را در ادارات ورزش و جوانان استان همدان پيش بيني نمايند.
    Thesis summary