سيده منيژه عربي

Assistant Professor

Update: 2025-11-27

سيده منيژه عربي

Faculty of Physical Education and Sports Sciences / رفتارحركتي و روان شناسي ورزش

Master Theses

  1. تأثیر 12 جلسه ماساژ لنفاتیک و تمرین پیلاتس بر عملکرد شناختی، ادم لنف و دامنه حرکتی شانه بازماندگان سرطان سینه 30 تا 60 سال
    2025
    چکیده: زمینه و هدف: سرطان پستان یک موضوع بهداشت عمومی جهانی است. عوارض جانبی درمان بالینی می تواند کیفیت زندگی این افراد را کاهش دهد. فعالیت بدنی فواید متعددی برای زنان مبتلا به سرطان سینه دارد و پیلاتس می تواند یک نوع فعالیت بدنی لذت بخش برای زنان مبتلا به سرطان سینه باشد. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر 12 جلسه ماساژ لنفاتیک و تمرین پیلاتس بر عملکرد شناختی، ادم لنف و دامنه حرکتی شانه بازماندگان سرطان سینه 30 تا 60 سال. روش‌ها: در این مطالعه 75 نفر از بازماندگان سرطان سینه 30 تا 60 سال شهر همدان بودند که به طور تصادفی به سه گروه پیلاتس (۲۵=n، سن = 52/7±48/68)، ماساژ – پیلاتس (۲۵=n، سن = 56/8±84/31) و کنترل (۲۵=n، سن = 52/8±68/00) تقسیم شدند. گروه های مداخله ۱۲ جلسه ماساژ لنفاتیک و ماساژ لنفاتیک و پیلاتس دریافت کردند. گروه کنترل در این مدت هیچ مداخله ای دریافت نکرد و در لیست انتظار قرار داشت. تمرین های پیلاتس شامل گرم کردن و کشش، مرحله اصلی و سرد کردن بود و ماساژ نیز شامل چند جزء مانند تخلیه لنفاوی دستی، درمان فشرده سازی، تمرینات درمانی، مراقبت دقیق از پوست و آموزش بیمار بود. آزمون های ان- بک، استروپ و عملکرد پیوسته برای عملکرد شناختی و ادم لنف و دامنه حرکتی با اندازه گیری عای فیزیکی توسط متر نواری و گونیا متر انجام شددر این مطالعه از آزمون ANCOVA برای مقایسه گروه ها توسط نرم‌افزار SPSS نسخه 26 در سطح معنی داری کمتر از ۵ صدم استفاده شد. یافته ها: نتایج آزمون آماری نشان داد که در مقایسه گروه های مشخص گردید که هم پیلاتس و هم ماساژ-پیلاتس تاثیر معنی داری در جهت بهبود حافظه (تعداد پاسخ صحیح (F=31/46 , p=0/001) و میانگین زمان پاسخ (F=14/37 , p=0/001))، تمرکز ( خطای پاسخ (F=6/82 , p=0/002)، پاسخ حذف (F=5/89 , p=0/004)، پاسخ صحیح (F=6/34 , p=0/003) به جز زمان پاسخ (F=2/28 , p=0/109))، دامنه حرکتی ( فلکشن (F=17/92 , p=0/001)، اکستنشن (F=31/21 , p=0/001)، ابداکشن (F=12/84 , p=0/001)، چرخش داخلی (F=11/93 , p=0/001) و چرخش خارجی (F=12/55 , p=0/001)) و ادم لنف (انگشت شست (F=9/40 , p=0/002)، انگشت اشاره (F=6/69 , p=0/002)، انگشت وسط (F=12/67 , p=0/001)، انگشت حلقه (F=7/76 , p=0/001)، انگشت کوچک (F=6/12 , p=0/004)، متاکارپوفالانژیال (F=14/38 , p=0/004)، ساعد (F=7/33 , p=0/001)، متاکارپال (F=13/47 , p=0/001)، دور آرنج (F=10/94 , p=0/001)، دور بازو (F=10/37 , p=0/001)، بجز مچ (F=2/61 , p=0/080)) دارند. نتیجه آزمون تعقیبی نشان داد در تمام متغیرهای مورد مطالعه گروه های مداخله به طور معنی داری بهتر از گروه کنترل بودند و همچنین گروه های پیلاتس و ماساژ پیلاتس تفاوت معنی داری با یکدیگر نداشتند. اما به طورکلی با توجه به نتایج متغیرهای آزمون استروپ برای توجه ( نمره تداخل پاسخ (F=0/264 , p=0/769) و زمان تداخل پاسخ (F=1/18 , p=0/311)) مشخص گردید که پیلاتس و ماساژ-پیلاتس تاثیر معنی داری بر آن ندارند. بحث: با توجه به شیوع بالای سرطان سینه در بین زنان، اجرای پروتکل اختصاصی پیلاتس و ماساژ لنفاتیک برای بیماران مبتلا به سرطان سینه، با توجه به لزوم ارتقای کیفیت زندگی جسمی و روانی آنها حائز اهمیت است. با توجه به اینکه نتیجه مطالعه حاضر نشان داد پیلاتس به همراه ماساژ و همچنین پیلاتس به تنهایی می تواند در مشکلات شناختی، دامنه حرکتی و ادم لنف شانه بیماران سرطان سینه کمک کننده باشد به این بیماران و درمانگان توصیه می شود از ورزش پیلاتس در پروتکل درمانی خود استفاده کنند.
  2. بررسی رابطه بین شاخص توده بدنی و شایستگی حرکتی با نقش میانجی عملکرد اجرایی گرم و سرد دانش آموزان ۸ تا ۱۱ سال
    2024
    چکیده: مقدمه: چاقی کودکان یکی از جدی ترین چالش‌های بهداشت جهانی است که می‌تواند بر پارامترهای فیزیکی مانند شایستگی حرکتی تأثیر بگذارد.طبق شواهد، چاقی با عملکرداجرایی نیز ارتباط معنادار دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه بین شاخص توده بدنی و شایستگی حرکتی با نقش میانجی عملکرد اجرایی گرم و سرد دانش آموزان ۸ تا ۱۱ انجام شد. روش: . برای تحقیق حاضر کودکان 8تا 11 سال دانش آموز دختر و پسر مقطع ابتدایی انتخاب شده و در مجموع 309 کودک در مطالعه شرکت کردند آزمون های های برونینکز- اوزرتسکی، خطر پذیری بادکنکی و ساخت مسیر به ترتیب برای ارزیابی شایستگی حرکتی، عملکرد اجرایی گرم و عملکرد اجرایی سرد اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از spss26 و در سطح معنی داری کمتر از 05/0 انجام شد. یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان داد که بین شاخص توده بدنی و توانایی حرکتی ارتباط معکوس(308/0-=r) و همچنین بین شاخص توده بدنی و نمره کل تست عملکرد اجرایی گرم کودکان نیز رابطه معکوس(091/0-=r) وجود دارد. اما بین شاخص توده بدنی و نمره تست عملکرد اجرایی سرد ارتباط معنی داری وجود نداشت . نتایج همچنین نشان‌دهنده همبستگی مثبت معنادار بین عملکرد اجرایی گرم و شایستگی حرکتی (189/0=r) و همبستگی منفی و معنی دار بین عملکرد اجرایی سرد و نمره کل شایستگی حرکتی (176/0-=r) بود. نتیجه‌گیری: به‌طور‌کلی می‌توان گفت بهبود کارکرد‌های اجرایی گرم و سرد تا حدود زیادی به تجارب کودکان ارتباط دارد. کودک تجارب خود را از‌طرق گوناگون به‌ویژه بازی‌ها در طی دوران رشد به ‌دست می‌آورد. بنابراین اگر بتوان به غنی‌سازی محیط و بسترسازی برای بازی‌های گروهی و حرکتی اقدام کرد به رشد و بهبود کارکرد‌های اجرایی و کودکان کمک خواهد شد. در این خصوص پیشنهاد می‌شود مدیران و مربیان مدارس، محیط‌های آموزشی غنی همراه با بازی‌ها و حرکات ورزشی طراحی کنند تا کودکان حداکثر استفاده را در جهت تقویت و بهبود پیش‌نیاز‌های مدرسه، همچون کارکرد‌های اجرایی گرم و سرد که شامل خودکنترلی و تنظیم هیجان، مدیریت زمان، برنامه ریزی،توجه و پشتکارو.. ببرند
  3. ارتباط بین سواد حرکتی و برخی فاکتورهای روانی در دانش آموزان دختر دوره دوم مقطع ابتدایی دبستان شاهد فاتحی شهرستان سنندج
    2023
    سواد حرکتی به عنوان توانایی فرد برای داشتن یک زندگی سالم و فعال تعریف می شود. هدف تحقیق حاضر بررسی این مسئله بود که آیا ارتباطی بین سواد حرکتی و برخی فاکتورهای روانی در دانش آموزان دختر دوره دوم مقطع ابتدایی دبستان شاهد فاتحی شهرستان سنندج وجود دارد؟ تعداد 70 نفر ازدانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی دبستان شاهد فاتحی شهرستان سنندج در نیمسال تحصیلی 1401-1402 به صورت در دسترس انتخاب شدند. در ابتدا از دانش آموزان قد و وزن گرفته شد و سپس تمام خرده آزمون های سواد حرکتی برای دانش آموز توضیح داده و یک بار به صورت آزمایشی اجرا شد و در نوبت دوم اجرای آزمون نمرات ثبت شد. پرسشنامه های آمادگی روانی به صورت حضوری و پس از پایان آزمون های سواد حرکتی در اختیار آزمون شوندگان قرار گرفت و در نهایت پس از جمع آوری داده ها و حذف پرسشنامه های مخدوش و ناقص، نفرات اصلی انتخاب و جهت تجزیه و تحلیل وارد نرم افزار اکسل شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از ضریب همبستگی چند متغیره پیرسون برای بررسی ارتباط بین متغیرها و از انالیز واریانس چند متغیره (MANOVA) برای بررسی تفاوت بین پایه ها استفاده شد. نتایج همبستگی نشان داد بین متغیر اعتماد به نفس، استقامت قلبی و انعطاف پذیری همبستگی معناداری وجود دارد و همچنین بین متغیر افسردگی واستقامت قلبی رابطه معنی داری مشاهده شد. همچنین نتایج واریانس چندمتغیره که نشان داد بین پایه ها در متغیرهای اندازه گیری شده تفاوت معناداری وجود دارد. باتوجه به نتایج به دست آمده میتوان گفت که ورزش از اضطراب و افسردگی می کاهد و اعتماد به نفس را افزایش می دهد. ورزش بویژه در سنین کودکی و نوجوانی تفریح سالمی برای آزاد کردن انرژی های اندوخته شده است و این خود بسیار لذتبخش و آرامش دهنده است .
  4. ارتباط بین سواد حرکتی و توانایی های شناختی (حافظه، هوش، توجه و تمرکز) در دانش آموزان 7 تا 9 سال(
    2023
    با توجه به اینکه وظیفه اصلی مدرسه بهبود عملکرد شناختی و تحصیلی دانش آموزان و در عین حال فراهم کردن مهارت ها و توانایی های آنها برای داشتن یک سبک زندگی سالم است و از آن جا که حافظه، هوش، توجه و تمرکز در یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ضروری هستند و همچنین با توجه اهمیتی که در دوران کودکی دارند، هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی ارتباط بین سواد حرکتی و مهارت های شناختی (حافظه، هوش، توجه وتمرکز) کودکان 7 تا 9 سال بود. روش تحقیق حاضر به لحاظ ماهیت همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی بود.جامعه ی آماری تحقیق حاضرکلیه دانش آموزان پسر و دختر 7 تا 9 ساله شهرفامنین بودند که از بین آن ها تعداد نمونه 88 نفر شرکت کننده مورد بررسی قرار گرفتند. در این تحقیق به منظور جمع آوری اطلاعات مورد نیاز، از تست های سواد حرکتی شامل هشت آزمون تعادل، تعادل پویا، لی لی در مسیر مستقیم، استقامت عضلانی، مهارت های دریافت و پرتاب توپ، هماهنگی، استقامت قلبی و تنفسی، برای سنجش توجه از آزمون عملکرد پیوسته، برای سنجش حافظه ازآزمون حافظه کاری وکسلر استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری از همبستگی و ضریب همبستگی چند متغیره و برای سنجش تفاوت ها از منوا manova با نرم افزار spss انجام شد. نتایج نشان داد که بین متغیر هوش، قدرت عضلانی و استقامت قلبی تنفسی در بین پسران همبستگی معناداری وجود داشت ( 0.05>p). با توجه به نتایج حاضر برای کمک به پیشرفت تحصیلی کودکان به والدین و مربیان پیشنهاد می شود به وضعیت سواد بدنی کودکان توجه کنند.
  5. تاثیر 8 هفته تمرین بدنی و پیاده روی بر استرس، اضطراب، توجه و حافظه بانوان افسرده 20 الی50 ساله شهرستان کبودراهنگ
    2022
    چکیده مقدمه: اختلال افسردگی یکی از اختلال های روانی شایع در طول زندگی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرین در خانه و پیاده روی بر افسردگی، حافظه و توجه بانوان دارای افسردگی شدید بود. روش: در یک طرح مداخله ای، پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل، تعداد 60 خانم دارای افسردگی شدید به صورت تصادفی انتخاب شدند. شرکت کننده ها به دو گروه تجربی (تمرین در خانه n=20 و پیاده روی n=20) و گروه کنترل (n=20) تقسیم شدند. گروه های تجربی به مدت 8 هفته پروتکل های تمرینی را اجرا کردند. داده ها با استفاده از پرسش نامه استرس، اضطراب، افسردگی 21، حافظه روزمره و تست استروپ جمع آوری شد. تجزیه وتحلیل داده با استفاده از آزمون آماری آنکوا و آزمون تعقیبی بونفرونی انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که در شرکت کنندگان گروه پیاده روی و تمرین در خانه شدت علایم افسردگی کاهش یافت و عملکرد حافظه و توجه آن ها بهبود معنی داری داشت و بین دو گروه تجربی تفاوت معنی داری وجود نداشت. نتیجه گیری: به نظر می رسد ورزش مناسب می تواند به بهبود عملکردهای شناختی و توانایی مقابله با احساسات افسردگی کمک کند.