Faculty - دانشکده علوم ورزشی
Assistant Professor
Update: 2024-10-24
سيده منيژه عربي
Faculty of Physical Education and Sports Sciences / Department of Sports Science
Master Theses
-
ارتباط بين سواد حركتي و برخي فاكتورهاي رواني در دانش آموزان دختر دوره دوم مقطع ابتدايي دبستان شاهد فاتحي شهرستان سنندج
محمدرضا رضايي منتقي 2023سواد حركتي به عنوان توانايي فرد براي داشتن يك زندگي سالم و فعال تعريف مي شود. هدف تحقيق حاضر بررسي اين مسئله بود كه آيا ارتباطي بين سواد حركتي و برخي فاكتورهاي رواني در دانش آموزان دختر دوره دوم مقطع ابتدايي دبستان شاهد فاتحي شهرستان سنندج وجود دارد؟ تعداد 70 نفر ازدانش آموزان دختر دوره دوم ابتدايي دبستان شاهد فاتحي شهرستان سنندج در نيمسال تحصيلي 1401-1402 به صورت در دسترس انتخاب شدند. در ابتدا از دانش آموزان قد و وزن گرفته شد و سپس تمام خرده آزمون هاي سواد حركتي براي دانش آموز توضيح داده و يك بار به صورت آزمايشي اجرا شد و در نوبت دوم اجراي آزمون نمرات ثبت شد. پرسشنامه هاي آمادگي رواني به صورت حضوري و پس از پايان آزمون هاي سواد حركتي در اختيار آزمون شوندگان قرار گرفت و در نهايت پس از جمع آوري داده ها و حذف پرسشنامه هاي مخدوش و ناقص، نفرات اصلي انتخاب و جهت تجزيه و تحليل وارد نرم افزار اكسل شد. براي تجزيه و تحليل اطلاعات از ضريب همبستگي چند متغيره پيرسون براي بررسي ارتباط بين متغيرها و از اناليز واريانس چند متغيره (MANOVA) براي بررسي تفاوت بين پايه ها استفاده شد. نتايج همبستگي نشان داد بين متغير اعتماد به نفس، استقامت قلبي و انعطاف پذيري همبستگي معناداري وجود دارد و همچنين بين متغير افسردگي واستقامت قلبي رابطه معني داري مشاهده شد. همچنين نتايج واريانس چندمتغيره كه نشان داد بين پايه ها در متغيرهاي اندازه گيري شده تفاوت معناداري وجود دارد. باتوجه به نتايج به دست آمده ميتوان گفت كه ورزش از اضطراب و افسردگي مي كاهد و اعتماد به نفس را افزايش مي دهد. ورزش بويژه در سنين كودكي و نوجواني تفريح سالمي براي آزاد كردن انرژي هاي اندوخته شده است و اين خود بسيار لذتبخش و آرامش دهنده است .
Thesis summary
-
ارتباط بين سواد حركتي و توانايي هاي شناختي (حافظه، هوش، توجه و تمركز) در دانش آموزان 7 تا 9 سال(
شهناز حسيني 2023با توجه به اينكه وظيفه اصلي مدرسه بهبود عملكرد شناختي و تحصيلي دانش آموزان و در عين حال فراهم كردن مهارت ها و توانايي هاي آنها براي داشتن يك سبك زندگي سالم است و از آن جا كه حافظه، هوش، توجه و تمركز در يادگيري و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان ضروري هستند و همچنين با توجه اهميتي كه در دوران كودكي دارند، هدف اصلي مطالعه حاضر بررسي ارتباط بين سواد حركتي و مهارت هاي شناختي (حافظه، هوش، توجه وتمركز) كودكان 7 تا 9 سال بود. روش تحقيق حاضر به لحاظ ماهيت همبستگي و به لحاظ هدف كاربردي بود.جامعه ي آماري تحقيق حاضركليه دانش آموزان پسر و دختر 7 تا 9 ساله شهرفامنين بودند كه از بين آن ها تعداد نمونه 88 نفر شركت كننده مورد بررسي قرار گرفتند. در اين تحقيق به منظور جمع آوري اطلاعات مورد نياز، از تست هاي سواد حركتي شامل هشت آزمون تعادل، تعادل پويا، لي لي در مسير مستقيم، استقامت عضلاني، مهارت هاي دريافت و پرتاب توپ، هماهنگي، استقامت قلبي و تنفسي، براي سنجش توجه از آزمون عملكرد پيوسته، براي سنجش حافظه ازآزمون حافظه كاري وكسلر استفاده شد. براي تجزيه و تحليل آماري از همبستگي و ضريب همبستگي چند متغيره و براي سنجش تفاوت ها از منوا manova با نرم افزار spss انجام شد. نتايج نشان داد كه بين متغير هوش، قدرت عضلاني و استقامت قلبي تنفسي در بين پسران همبستگي معناداري وجود داشت ( 0.05>p). با توجه به نتايج حاضر براي كمك به پيشرفت تحصيلي كودكان به والدين و مربيان پيشنهاد مي شود به وضعيت سواد بدني كودكان توجه كنند.
Thesis summary
-
تاثير 8 هفته تمرين بدني و پياده روي بر استرس، اضطراب، توجه و حافظه بانوان افسرده 20 الي50 ساله شهرستان كبودراهنگ
عارفه اسلاميان 2022چكيده مقدمه: اختلال افسردگي يكي از اختلال هاي رواني شايع در طول زندگي است. هدف از پژوهش حاضر بررسي تأثير تمرين در خانه و پياده روي بر افسردگي، حافظه و توجه بانوان داراي افسردگي شديد بود. روش: در يك طرح مداخله اي، پيش آزمون-پس آزمون با گروه كنترل، تعداد 60 خانم داراي افسردگي شديد به صورت تصادفي انتخاب شدند. شركت كننده ها به دو گروه تجربي (تمرين در خانه n=20 و پياده روي n=20) و گروه كنترل (n=20) تقسيم شدند. گروه هاي تجربي به مدت 8 هفته پروتكل هاي تمريني را اجرا كردند. داده ها با استفاده از پرسش نامه استرس، اضطراب، افسردگي 21، حافظه روزمره و تست استروپ جمع آوري شد. تجزيه وتحليل داده با استفاده از آزمون آماري آنكوا و آزمون تعقيبي بونفروني انجام شد. يافته ها: نتايج نشان داد كه در شركت كنندگان گروه پياده روي و تمرين در خانه شدت علايم افسردگي كاهش يافت و عملكرد حافظه و توجه آن ها بهبود معني داري داشت و بين دو گروه تجربي تفاوت معني داري وجود نداشت. نتيجه گيري: به نظر مي رسد ورزش مناسب مي تواند به بهبود عملكردهاي شناختي و توانايي مقابله با احساسات افسردگي كمك كند.
Thesis summary