Faculty - دانشکده علوم ورزشی
Assistant Professor
Update: 2024-10-24
Moemeni Sajad
Faculty of Physical Education and Sports Sciences / Department of Sports Science
Master Theses
-
پيش بيني عملكرد نوآورانه و توسعه سازماني بر اساس همسويي استراتژيك و هوش استراتژيك در هيئت هاي ورزشي استان لرستان
محمد رازاني 2023در دنيايي امروز لازمه پيشرو بودن از رقبا و سامانه هاي كسب وكارجديد، داشتن عملكرد نوآورانه است كه كمك مي كند تا هيئت ها متفاوت باشند ازاين رو توسعه سازماني مي پندارد كه يك سازمان همانند يك چرخه طبيعي رشد مي كند و دچار زوال و پوسيدگي مي شود براي جلوگيري از اين اتفاق بايد سازمان براي توسعه سازماني و اينكه عملكرد نوآورانه اي داشته باشد بايد از هوش استراتژيك و همسويي استراتژيك استفاده كنند. هدف از پژوهش حاضر، پيش بيني عملكرد نوآورانه، توسعه سازماني بر اساس هوش استراتژيك و همسويي استراتژيك در هيئت هاي ورزشي استان لرستان بود. روش پژوهش حاضر توصيفي ، همبستگي و جامعه آماري پژوهش شامل تمامي هيئت هاي ورزشي استان لرستان به تعداد 52 هيئت و تعداد 280 پرسنل بود كه از طريق جدول كرجسي و مورگان در جامعه آماري كاركنان هيئت هاي ورزشي استان لرستان 162 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه هاي توسعه سازماني پيتر لوك، جان كرافورد (2000)، عملكرد نوآورانه هوانگ ولي (2018)، هوش استراتژيك گوايچارد (2011)، همسويي استراتژيك سار دانا (2016) پاسخ دادند.براي روايي پرسشنامه ها از نظرات 12 نفر از اساتيد متخصص در زمينه مديريت ورزشي مورد استفاده قرار گرفت. به منظور تعيين پايايي پرسشنامه ها از ضريب آلفاي كرونباخ استفاده شد. كه ضريب آلفاي كرونباخ همه متغير ها بالاتر از 7/0 بود. تجزيه وتحليل داده ها با استفاده از آمار توصيفي( فراواني، درصد ميانگين، انحراف استاندارد) و استنباطي مانند آزمون كلموگرف-اسميرنف، يومان ويتني با استفاد از نرم افزارهايspssو smart-pls صورت گرفت. نتايج نشان داد كه، همسويي استراتژيك پيش بيني كننده توسعه سازماني مي باشد. هوش استراتژيك پيش بيني كننده توسعه سازماني مي باشد. همسويي استراتژيك پيش بيني كننده عملكرد نوآورانه مي باشد. هوش استراتژيك پيش بيني كننده عملكرد نوآورانه مي باشد. مدل ساختاري عملكرد نوآورانه بر اساس همسويي استراتژيك و هوش استراتژيك به واسطه توسعه سازماني از برازش قويي برخوردار است. براساس نتايج پژوهش حاضر هيئت هاي ورزشي به منظور توسعه سازماني بايد از سامانه هايي استفاده نمايند كه مبتني بر وب و خودكار هستند كه كمك مي كند تا بهره وري و نوآوري را در بين كاركنان افزايش داده و به توسعه سازماني منجر شوند.از اين رو هيئت ها بايد تلاش كنند تا چالش ها و فرصت را از طريق ف
Thesis summary
-
مقايسه تجربيات دوران بازنشستگي ورزشكاران بازنشسته فدراسيون هاي منتخب ورزشي ايران و عراق
حيدر طالب شرهان البوسليمي 2023هدف از اين پژوهش كمي، بررسي و مقايسه تجربيات دوران بازنشستگي ورزشكاران بازنشسته فدراسيون هاي منتخب ورزشي ايران و عراق بود. به روش نمونه گيري گلوله برفي تعداد 188 ورزشكار حرفه اي بازنشسته (103 نفر از ايران و 85 از عراق) از رشته هاي ورزشي گروهي (فوتبال، فوتسال، واليبال و بسكتبال) و انفرادي (جودو، دوميداني، كشتي و وزنه برداري) انتخاب شدند. داده هاي پژوهش با استفاده از پرسشنامه (كناره گيري از حرفه ورزشي/ مهارت ها و شايستگي هاي شغلي ورزشكاران) گردآوري شدند. پس از بررسي طبيعي بودن توزيع داده ها با استفاده از روش هاي آماري پارامتريك و ناپامتريك تحليل داده ها انجام گرفت. نتايج نشان داد بين طول دوره ورزشي ورزشكاران دو كشور تفاوت معني داري وجود دارد؛ بين دلايل كناره گيري از ورزش در ورزشكاران دو كشور تفاوت معني داري وجود دارد؛ بين مشكلات دوران بازنشستگي ورزشكاران دو كشور تفاوت معني داري وجود دارد؛ بين ميزان حمايت دريافت شده ورزشكاران دو كشور در دوره بازنشستگي تفاوت معني داري وجود دارد؛ بين شايستگي هاي شغلي ورزشكاران دو كشور تفاوت معني داري وجود دارد؛ بين مشكلات مرتبط با شغل ورزشكاران در دوره بازنشستگي با شايستگي ها و مهارت هاي شغلي آنان رابطه معني داري وجود دارد؛ بين ميزان تحصيلات ورزشكاران بازنشسته و مشكلاتي كه در دوران بازنشستگي تجربه مي كنند رابطه معني داري وجود دارد؛ و بين ميزان رضايتمندي ورزشكاران دو كشور از دوره بازنشستگي تفاوت معني داري وجود دارد. به مسئولين ورزشي كشور ايران و عراق توصيه مي شود توجه بيشتري به ورزشكاران بازنشسته داشته باشند و در جهت رفع مسائل و مشكلات دوران بازنشستگي آنها كوشا باشند و در جهت توسعه مهارت ها و شايستگي هاي شغلي ورزشكاران بازنشسته برنامه هايي را ارائه دهند. به مسئولين ورزش عراق نيز توصيه مي شود از ورزشكاران بازنشسته در ورزش كشور استفاده بيشتري نمايند، برنامه هاي مؤثري براي پيشگيري و درمان آسيب هاي ورزشي ورزشكاران اجرا نمايند. به پژوهشگران آتي پيشنهاد مي شود از روش هاي پژوهشي طولي و كيفي براي درك بهتر و غني تر بازنشستگي ورزشي استفاده كنند.
Thesis summary
-
تدوين مدل توليد علم بر اساس مديريت تنوع به واسطه ظرفيت جذب دانش در اعضاي هيات علمي دانشگاه بوعلي
جعفر گوهري ناصر 2022هدف از پژوهش حاضرتدوين مدل توليد علم بر اساس مديريت تنوع به واسطه ظرفيت جذب دانش در اعضاي هيات علمي دانشگاه بوعلي بود. پژوهش حاضر توصيفي و از نوع مطالعات همبستگي و جامعه آماري تحقيق، كليه اعضاء هيات علمي (بالاي پنج سال سابقه) دانشگاه بوعلي سينا مي باشند . جامعه آماري پژوهش اعضاي هيات علمي دانشگاه 374 نفر(بالاي پنج سال سابقه) كه به عنوان عضو هيات علمي به صورت پيماني، رسمي آزمايشي و رسمي قطعي در دانشكده هاي دانشگاه بوعلي مشغول به كار هستند. براي تعيين تعداد نمونه از ميان 374 نفربر اساس فرمول كوكران برابر 190 نفر كه طبق فرمول تعديل شده كوكران برابر 126 نفر محاسبه شده است. با توجه به هدف تحقيق، براي سنجش متغيرهاي تحقيق، در اين تحقيق از پرسشنامه مديريت تنوع (ويلياميل استريد، 2007)، پرسشنامه ظرفيت جذب دانش (كاميسون و فورس،2010) و توليد علم (گنجي، 1389) استفاده شد. روايي پرسشنامه ها توسط چند تن از اساتيد دانشگاه بوعلي و افراد صاحب نظر مورد تائيد قرار گرفت همچنين پايايي پرسشنامه ها از طريق محاسبه ضريب آلفاي كرونباخ مورد تائيد قرار گرفت. به اين ترتيب كه تمامي اعداد به دست آمده بالاتر از 7/0 بود. از امار توصيفي و استنباطي مانند ازمون كلموگرف-اسميرنف، همبستگي پيرسون و مدل معادلات ساختاري (SEM) استفاده گرديد. تمام تحليل ها با استفاده از نرم افزارهاي SPSS و PLS صورت گرفت. نتايج معادلات ساختاري نشان داد مدل اندازه گيري مديريت تنوع و ظرفيت جذب دانش با توجه به شاخص SRMR و NFI از برازش خوبي برخوردار هستند. و همچنين متغيرمديريت تنوع بر توليدعلم، ظرفيت جذب دانش بر توليد علم و مديريت تنوع بر ظرفيت جذب دانش تاثيري ندارد (p>0/05).
Thesis summary
-
تدوين مدل رهبري اخلاقي بر اساس شايستگي هاي مربيان حرفه اي هندبال
سيدامير ناصرالديني 2022هدف از پژوهش حاضر تدوين مدل رهبري اخلاقي بر اساس شايستگي هاي مربيان حرفه اي زن و مرد هندبال بود. پژوهش حاضر توصيفي و از نوع مطالعات همبستگي و جامعه آماري پژوهش شامل تمامي مربيان حرفه اي هندبال كشور به تعداد 480 نفر است كه حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 214 نفر محاسبه گرديد. با توجه به هدف تحقيق، براي سنجش متغيرهاي تحقيق، پرسشنامه هاي استاندارد رهبري اخلاقي كارلشون و همكاران (2011) و شايستگي مربيان ورزشي منتظري و همكاران (1396) در ميان مربيان هندبال توزيع و جمع آوري شد. روايي پرسشنامه ها توسط چند تن از اساتيد متخصص مديريت ورزشي و افراد صاحب نظر مورد تائيد قرار گرفت همچنين پايايي پرسشنامه ها از طريق محاسبه ضريب آلفاي كرونباخ مورد تائيد قرار گرفت.از آمار توصيفي و استنباطي مانند آزمون كلموگرف-اسميرنف،آزمون tمستقل و مدل معادلات ساختاري (SEM) استفاده گرديد.تمام تحليل ها با استفاده از نرم افزارهاي SPSS و PLS صورت گرفت. نتايج معادلات ساختاري نشان داد تمامي مؤلفه هاي انصاف، رهنمودهاي اخلاقي، جهت گيري فردي، اشتراك قدرت و شفافيت نقش اثر معناداري بر رهبري اخلاقي دارند و مشخص شد مدل اندازه گيري رهبري اخلاقي از برازش مناسب برخوردار است. همچنين كليه مؤلفه هاي رهبري و انگيزش، تجربه رقابتي، برقراري ارتباط، ارائه بازخورد، بازاريابي و بودجه، حمايت و پشتيباني و برنامه ريزي اثر معناداري بر شايستگي مربيان دارند و مشخص شد كه مدل اندازه گيري شايستگي مربيان از برازش مناسب برخوردار است. نتايج مدل ساختاري نشان داد شايستگي مربيان بر رهبري اخلاقي تأثير معنادار داشته و از برازش مناسب برخوردار است. نتايج آزمون tنشان داد بين رهبري اخلاقي و شايستگي مربيان مرد و زن تفاوت معناداري وجود ندارد.
Thesis summary
-
تدوين مدل سبك زندگي تحصيلي سلامت محور بر اساس انگيزش ورزشي با نقش تعديل كنندگي شبكه هاي اجتماعي
رضوان يزدي 2022چكيده: هدف از پژوهش حاضر تدوين مدل سبك زندگي تحصيلي سلامت محور بر اساس انگيزش ورزشي با نقش تعديل كنندگي شبكه هاي اجتماعي در دانشجويان مقطع كارشناسي دانشگاه بوعلي همدان بود. پژوهش حاضر توصيفي و از نوع مطالعات همبستگي بود. جامعه آماري پژوهش شامل تمامي دانشجويان مشغول به تحصيل دوره كارشناسي دانشگاه بوعلي سينا همدان در سال 1399- 1400 بود كه حجم نمونه بر اساس جدول مورگان - نفر محاسبه گرديد. با توجه به هدف تحقيق، براي سنجش متغيرهاي تحقيق، پرسشنامه رفتارهاي سبك زندگي تحصيلي سلامت محور صالحي و همكاران (1396)، پرسشنامه انگيزش شركت در فعاليت هاي ورزشي ديويد ماركلند و پرسشنامه استفاده از شبكه هاي اجتماعي خداياري، دانشور حسيني و سعيدي (1393) در ميان دانشجويان توزيع و جمع آوري شدند. روايي پرسشنامه ها توسط چند تن از اساتيد متخصص مديريت ورزشي و افراد صاحب نظر مورد تائيد قرار گرفت همچنين پايايي پرسشنامه ها از طريق محاسبه ضريب آلفاي كرونباخ موردبررسي قرار گرفت. به اين ترتيب كه تمامي اعداد به دست آمده بالاتر از 7/0 بود .از امار توصيفي و استنباطي مانند ازمون كلموگرف-اسميرنف، همبستگي اسپيرمن ،يومان ويتني و مدل معادلات ساختاري (SEM) استفاده گرديد.تمام تحليل ها با استفاده از نرم افزارهاي SPSS و PLS صورت گرفت.نتايج معادلات ساختاري نشان داد كه انگيزش مشاركت در فعاليت هاي ورزشي(01/0>P , 226/5=t , 311/0=β) بر سبك زندگي تحصيلي سلامت محور تأثير مثبت و معنادار داشته است. شبكه هاي اجتماعي (01/00/05). نتايج ازمون همبستگي اسپيرمن نشان داد كه بين انگيزش ورزشي و شبكه هاي اجتماعي و بين زمان اختصاص داده شده به شبكه هاي اجتماعي و سبك زندگي تحصيلي سلامت محور رابطه معناداري وجود دارد.
Thesis summary