معصومه مجیدی پرست

استادیار

تاریخ به‌روزرسانی: 1403/09/01

معصومه مجیدی پرست

تربیت بدنی و علوم ورزشی / علوم ورزشی

رساله های دکتری

  1. طراحی مدل عوامل گرایش مهاجرت ورزشکاران تیم های ملی جمهوری اسلامی ایران
    حشمت اله مرادی شرف 1401
    هدف پژوهش حاضر طراحی مدل عوامل گرایش مهاجرت ورزشکاران تیم های ملی جمهوری اسلامی ایران بود که به صورت آمیخته (کیفی - کمّی) به اجرا درآمد. بخش کیفی پژوهش با استفاده از نظریه داده بنیاد به روش منظم انجام گرفت. جامعه آماری در بخش کیفی را صاحب نظران و اساتید مدیریت ورزشی و ورزشکاران تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. 26 مصاحبه کیفی تا رسیدن به حد اشباع نظری انجام گرفت. تحلیل داده های کیفی با استفاده از الگوی پیشنهادی استراس و کوربین به صورت کدگذاری در سه سطح باز، محوری و انتخابی صورت گرفت. نتایج نشان داد مجموعه ای از عوامل در کنار یکدیگر و در تعامل باهم در تعیین الگوی مهاجرت ورزشکاران موثر هستند که در سه سطح کلان، سطح میانی و سطح خرد تقسیم بندی شدند. در بخش کمی، روش پژوهش همبستگی بود که به شیوه تدوین مدل اندازه گیری انجام شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی شامل کلیه ورزشکاران تیم های ملی جمهوری اسلامی ایران بودند که با توجه به قواعد نمونه گیری در تدوین مدل اندازه گیری که حجم نمونه در مدل یابی می تواند بین 5 تا 15 مشاهده به ازای هر متغیر اندازه گیری شده تعیین شود، تعداد 383 نفر (تقریباً 10 مشاهده) به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و درنهایت داده های 380 پرسشنامه جمع آوری و تحلیل شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته با مقیاس پنج ارزشی لیکرتی در قالب 36 گویه و چهار عامل بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. نتایج مدل اندازه گیری نشان داد که عوامل فردی، مدیریتی، ساختاری و تسهیلاتی- رفاهی در گرایش مهاجرت ورزشکاران اثر داشته و نیز همبستگی درونی معنی داری بین این عوامل وجود دارد. بنابراین پژوهشگران می توانند برای بررسی عوامل گرایش مهاجرت از پرسشنامه 36 گویه ای موجود در این پژوهش که از روایی و پایایی مناسب برخوردار است، استفاده کنند. همچنین بر اساس نتایج به دست آمده، پدیده گرایش مهاجرت ورزشکاران یک پدیده چندوجهی بوده و سازمان ها و نهادهای متولی ورزش می توانند با توجه کافی به این عوامل مهم و اتخاذ راهبردها و راه کارهای متناسب و مرتبط با این عوامل، گام های موثری در کاهش یا پیشگیری مهاجرت ارزشمندترین منابع ورزش بردارند.
    خلاصه پایان نامه

  2. نقش جهت گیری راهبردی و نوآوری سازمانی بر گرایش کارآفرینی وزارت ورزش و جوانان: ارائه یک مدل ساختاری
    مجید ورمقانی 1400
    هدف پژوهش حاضر، تدوین مدل معادلات ساختاری ارتباط بین جهتگیری راهبردی و نوآوری سازمانی با گرایش کارآفرینی در وزارت ورزش و جوانان ایران بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش تمامی کارکنان وزارت ورزش و جوانان کشور در سال 4231 به تعداد 130 نفر ) 913 مرد، 234 زن( بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده ،) 130 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از 2 پرسشنامه استاندارد جهتگیری استراتژیک مورگان و استرانگ ) 3002 پرسشنامه نوآوری سازمانی ناسوشن و همکاران ) 3044 ( و پرسشنامه گرایش کارآفرینانه مورگان و هاگس ) 3001 ( استفاده شد. که روایی صوری پرسشنامهها مورد تایید 49 تن از اساتید مدیریت ورزشی همچنین پایانی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه جهت گیری 0/ و نوآوری سازمانی و گرایش کارآفرینانه بترتیب 13 α= 0/ و 11 α= 0/ و 11 α= مورد تایید قرار گرفت. دادهها با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری از طریق نرمافزار SPSS و AMOS تحلیل شدند. نتایج ارزیابی مدلهای اندازهگیری جهت گیری راهبردی، نوآوری سازمانی و گرایش کارآفرینانه نشان داد مدلهای اندازهگیری از برازش مناسبی برخوردار بودند. نتایج مدل ساختاری نشان داد که جهت گیری راهبردی اثر =0/ معناداری بر گرایش کارآفرینانه وزارت ورزش و جوانان داشته است) 94 β(. نوآوری سازمانی اثر معناداری گرایش کارآفرینانه وزارت ورزش و =0/ جوانان داشته است) 13 β(. نتایج پژوهش نشان داد جهتگیری استراتژیک و نوآوری سازمانی بر گرایش کارآفرینانه تاثیر معناداری دارند. خروجیهای نرم افزار AMOS =0/ نشاندهندۀ مناسب بودن مدل ساختاری بود )میزان شاخصهای 31 GFI =0/39، TLI =0/91 ، PNFI ، =0/33 CFI =0/ و 014 RMSEA نشاندهندۀ برازش مدل ساختاری بودند(. بر اساس نتایج پژوهش میتوان اذعان داشت که سازمانهایی که جهتگیری راهبردی و نوآوری سازمانی را اتخاذ نمایند، بهتر میتوانند فرصتهای کارآفرینانه جذاب را کشف، ایجاد، ارزیابی و استفاده کنند، گرایش کارآفرینانه وزارت ورزش و جوانان و دیگر سازمانهای ورزشی را قادر میسازد تا به طور موثر و کارآمد مزیت رقابتی را ایجاد و تجدید نمایند. همچنین در سازمانهای ورزشی به مانند سایر سازمانها، میتوان فرآیندهای جهتگیری راهبردی را بهکار برد تا ارزش بالاتری را بر
    خلاصه پایان نامه

پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد

  1. تحلیل تطبیقی سلامت روانشناختی محیط کار و کیفیت زندگی دبیران تربیت بدنی در ایران و عراق
    نبیل ابراهیمی خلف 1402
    هدف از انجام تحقیق حاضر تحلیل تطبیقی سلامت روانشناختی محیط کار و کیفیت زندگی دبیران تربیت بدنی در ایران و عراق می باشد. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات توصیفی - مقایسه ای است که به روش پیمایشی و میدانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان تربیت بدنی شاغل در آموزش پرورش ناحیه2 شهر همدان و شهر ناصریه عراق به تعداد 100 نفر که به روش کل شمار به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه مشخصات فردی و پرسشنامه کیفیت زندگی(QWL) و پرسشنامه سلامت روانشناختی محیط کار بود که روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها با نظر خواهی از اساتید گروه علوم ورزشی بررسی شد. ضریب پایایی پرسشنامه های کیفیت زندگی(QWL) و سلامت روانشناختی محیط کار به روش آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با (824/0) و (932/0) محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی و استنباطی تی مستقل استفاده شد و سطح معناداری (05/0 = α) تعیین شد. نتایج تحقیق نشان داد که با توجه به مقادیر آماره (t) و سطح معناداری (017/0 p=،418/2 t=) که کوچکتر از 05/0 است بین مولفه کیفیت زندگی دبیران تربیت بدنی ایران و عراق از نظر آماری تفاوت معناداری وجود دارد. با توجه به مقادیر آماره (t) و سطح معناداری که بزرگتر از 05/0 است بین مولفه های کیفیت زندگی دبیران تربیت بدنی ایران و عراق از نظر آماری تفاوت معناداری وجود ندارد. با توجه به مقادیر آماره (t) و سطح معناداری (042/0 p=،063/2 t=) که کوچکتر از 05/0 است بین مولفه سلامت روانشناختی محیط کار دبیران تربیت بدنی ایران و عراق از نظر آماری تفاوت معناداری وجود دارد. و با توجه به مقادیر آماره (t) و سطح معناداری که بزرگتر از 05/0 است بین مولفه های سلامت روانشناختی محیط کار دبیران تربیت بدنی ایران و عراق از نظر آماری تفاوت معناداری وجود ندارد.
    خلاصه پایان نامه

  2. تاثیر تفکر انتقادی بر خلاقیت کارکنان بر اساس یادگیری سازمانی در اداره کل ورزش و جوانان استان همدان
    هادی افرا 1401
    هدف از پژوهش حاضر تاثیر تفکر انتقادی بر خلاقیت کارکنان بر اساس یادگیری سازمانی در اداره کل ورزش و جوانان استان همدان بود. پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان بود که حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 44 نفر محاسبه گردید. با توجه به هدف تحقیق، برای سنجش متغیرهای تحقیق، پرسشنامه تفکر انتقادی ریکتس (2003)، پرسشنامه خلاقیت رندسیپ (1997) و پرسشنامه یادگیری سازمانی اوناگ و همکاران (2014) در میان افراد نمونه توزیع و جمع آوری شدند. روایی پرسشنامه ها توسط چند تن از اساتید متخصص مدیریت ورزشی و افراد صاحب نظر مورد تائید قرار گرفت همچنین پایایی پرسشنامه ها از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ مورد تائید قرار گرفت. به این ترتیب که تمامی اعداد به دست آمده بالاتر از 7/0 بود. از آمار توصیفی و استنباطی مانند آزمون کولموگروف-اسمیرنوف و مدل معادلات ساختاری (SEM) استفاده گردید. تمام تحلیل ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و PLS صورت گرفت. نتایج معادلات ساختاری نشان داد تفکر انتقادی بر خلاقیت کارکنان تاثیر معناداری دارد. تفکر انتقادی بر یادگیری سازمانی تاثیر معناداری دارد و یادگیری سازمانی بر خلاقیت کارکنان تاثیرگذار نمی باشد. لذا پیشنهاد می شود مدیران سازمان های ورزشی ازجمله ادارات ورزش و جوانان با ایجاد فضای مناسب و اعتماد آمیز برای تسهیل در ارائه و اجرای ایده های نو و خلاق کارکنان از طریق به اشتراک گذاشتن دانش و همچنین تقویت مهارت های تفکر انتقادی، زمینه را برای حل برخی از مشکلات سیستم های ادارات ورزشی را فراهم نمایند.
    خلاصه پایان نامه

  3. " شناسایی و اولویت بندی موانع عدم تحقق سیاست های تربیت بدنی و سلامت دانش آموزان از نگاه معلمان تربیت بدنی با تاکید بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش"
    سیده لیلا مرتضوی 1401
    سیاست گذاری می تواند به عنوان مکانیزم سیاسی، مدیریتی، مالی و اداری در نظر گرفته شود که برای رسیدن به اهداف صریح و روشن ترتیب داده شده اند. سیاست گذاری عمومی راهنما و هدایت گر فعالیت های دولت به سمت و سوی هدف مورد نظر است. قانون مدیریت خدمات کشوری نیز به عنوان یک سیاست عمومی و به عنوان قانون مادر، نظام اداری کشوری را جهت نیل به اهداف هدایت می کند. این قانون با وجود اینکه حدود هشت سال است به تصویب رسیده است هنوز به طور کامل اجرایی نشده است. به همین جهت هدف اصلی پژوهش ارائه راهکارهای رفع موانع عدم تحقق سیاست های تربیت بدنی و سلامت دانش آموزی از دیدگاه معلمان تربیت بدنی استان همدان می باشد و درآخر پیشنهاداتی ارائه می شود. پژوهش حاضر آمیخته کیفی-کمی می باشد. برای جمع آوری اطلاعات، از مصاحبه و پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل از روش مضمون در بخش کیفی و روش سوارا در بخش کمی استفاده شده است و موانع بدست آمده شامل 9 تم اصلی است که عبارتند از 1.موانع تدوین – محیطی، موانع تدوین – ساختاری، موانع تدوین – رفتاری، موانع اجرا – محیطی، موانع اجرا – ساختاری، موانع اجرا – رفتاری، موانع کنترل – محیطی، موانع کنترل – ساختاری و موانع کنترل – رفتاری بود که پس از اولویت بندی به ترتیب، موانع پنجم یعنی اجرا – ساختاری با تمام زیر معیارها با بیشترین وزن به عنوان مهم ترین عامل انتخاب شد. همچنین موانع دوم یعنی تدوین – ساختاری با تمام زیر معیارها در رتبه دوم قرار گرفت و به ترتیب اجرا – محیطی، تدوین – محیطی، کنترل – ساختاری، اجرا – رفتاری، کنترل – محیطی و تدوین – ساختاری با زیر معیارها نیز به ترتیب به عنوان اولویت های بندی شناسایی شدند.
    خلاصه پایان نامه

  4. شناسایی استراتژیهای مدیریت مشتریان بدقلق در فروشگاههای لوازم ورزشی
    زهره فرهمندفر 1401
    یکی از ویژگی‎های اغلب بازارهای امروز جهان، رقابتی شدن فرایند آنها است که این رقابتی شدن به معنای نیاز به داشتن مزیت رقابتی قابل توجه است که سبب بقای شرکت در بازار شود تنوع محصولات مختلف باعث شده تا مشتریان با حق انتخاب‎های فراوانی روبهرو باشند که این عوامل به همراه عوامل مختلف دیگر سبب ایجاد مشتری بدقلق می‎گردد. هدف از انجام این پژوهش شناسایی استراتژیهای مدیریت مشتریان بدقلق در فروشگاههای لوازم ورزشی بود. جامعه آماری مورد مطالعه این پژوهش را فروشندگان فروشگاههای لوازم ورزشی در استان بوشهر را تشکیل داد که با استفاده از روش نمونه‏گیری قضاوتی هدفمند انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش، مصاحبه نیمهساختاریافته بود و شیوه تجزیه و تحلیل دادههای مصاحبه در این پژوهش، تحلیل مضمون بود. یافتههای به دست آمده نشان داد ویژگیهای مشتریان بدقلق دربرگیرنده ویژگیهای رفتاری، شناختی و عاطفی (سه مضمونهای اصلی) و 47 مضمون فرعی بود. همچنین نتایج حاصل از استراتژیهای مدیریت مشتریان بدقلق نشان داد که این راهکارها شامل گفتاری، محیطی و رفتاری است. لذا با توجه به این یافتهها میتوان بیان نمود که بهترین راه تعامل با مشتریان بدقلق رفتاری گرم و صمیمی ‎است که باعث به ‎وجود آمدن حس اعتماد در این افراد میشود. درک مصادیق رفتاری مشتریان بدقلق به فروشندگان کمک میکند تا با اتخاذ راهبرد تعاملی و اراتباطات مناسب، تجربه آزاردهنده کارکردن با چنین افرادی را به تجربهای اثربخش تبدیل کنند. همچنین آگاهی از تقویتکنندهها یا عوامل موثر بر بدقلقی مشتریان، به فروشندگاه فروشگاه خصوصاً فروشگاههای لوازم ورزشی این امکان را میدهند تا با مدیریت نمودن این زمینهها، نسبت به مدیریت مشتریان بدقلق اقدام کنند.
    خلاصه پایان نامه

  5. طراحی مدل فرایندی توسعه برند شخصی در بین ورزشکاران مشهور ایران با روش‎شناسی ساختاری- تفسیری
    شیما سماوات 1401
    چکیده امروزه برندسازی برای شخصیت های ورزشی همانند برندسازی محصولات مختلف افزایش یافته و اهمیت زیادی پیدا کرده است. بر این اساس، طراحی مدل فرایندی توسعه برند شخصی در بین ورزشکاران مشهور ایران با روش شناسی ساختاری- تفسیری به عنوان هدف این پژوهش درنظر گرفته شده است. این پژوهش بر اساس ماهیت از نوع اکتشافی و از نظر هدف از نوع پژوهش های کاربردی می باشد. جامعه پژوهش حاضر شامل 20 نفر از ورزشکاران مشهور استان همدان تشکیل دادند که به شکل قضاوتی و از نوع غیراحتمالی انتخاب شدند و از مصاحیه های نیمه ساختاریافته به عنوان ابزار جمع-آوری داده ها استفاده شد. یافته های به دست آمده نشان داد که عوامل رفتارهای ورزشکار، عملکرد ورزشکار، سبک و روش زنندگی، ویژگی های شخصیتی ورزشکاره و استفاده از فناوری های نوین نقش اصلی در توسعه برند شخصی ورزشکار را ایفا می نمایند. علاوه براین نتایج به دست آمده از طراحی مدل فرایندی با استفاده از روش ساختاری- تفسیری حاکی از آن بود که رفتار ورزشکار در سطح اول، عملکرد ورزشی در سطح دوم، روش و سبک زندگی قابل عرضه در سطح سوم، ویژگی‎های شخصی موثر در برند ورزشی در سطح چهارم و در نهایت استفاده از فناوری‎های جدید و شبکه های اجتماعی توسط ورزشکار در سطح پنجم قرار گرفتند. لذا با توجه به مشخص شده عوامل موثر در توسعه و طراحی مدل فرایندی توسعه برند شخصی می توان بیان نمود که ورزشکاران، مدیران و بازاریابان ورزشی با در نظر گرفتن به این عوامل می توانند بازاری از مشتریان و هوادارن را ایجاد نمایند که این عمل به کسب درآمد پایدار و همچنین حفظ شهرت و محبوبیت ورزشکار کمک می کند.
    خلاصه پایان نامه

  6. تاثیر رفاه روانشناختی بر فرسودگی شغلیِ معلمان تربیت بدنی استان همدان با نقش میانجی حمایت سازمانی در زمان همه گیری کووید_19
    اصغر فرخی منفرد 1401
    هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاثیر رفاه روانشناختی بر فرسودگی شغلی معلمان تربیت بدنی در زمان همه گیری کووید-19 با نقش میانجی حمایت سازمانی بود. روش شناسی پژوهش، فرضیه ای_ قیاسی و از دسته پژوهش های کاربردی بود که به صورت توصیفی- پیمایشی انجام شده بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان درس تربیت بدنی مدارس استان همدان در سال تحصیلی 1401_1400 بود که حجم آن شامل 652 نفر (338 زن و 314 مرد) بود. حجم نمونه پژوهش بر اساس فرمول کوکران به تعداد حداقل 242 نفر تعیین شد که در نهایت تعداد 258 نفر پرسشنامه پژوهش را تکمیل نمودند. با توجه به ماهیت توزیع پرسشنامه های آنلاین، به منظور جمع آوری داده ها از روش انتخاب نمونه تصادفی استفاده شد. علاوه بر مشخصات جمعیت شناختی شرکت کنندگان در پژوهش (سن، جنسیت، سابقه خدمت، وضعیت تاهل، مدرک تحصیلی و مقطع تدریس) از ابزار پرسشنامه رفاه روانشناختی، پرسشنامه فرسودگی شغلی و پرسشنامه حمایت سازمانی ادراک شده به منظور جمع آوری داده ها استفاده شد که روایی و پایایی هر یک از آن ها مورد تایید قرار گرفته بود. از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 22 و نرم افزار اسمارت پی ال اس نسخه 3 به منظور تجزیه و تحلیل داده های پژوهش استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که وضعیت موجود رفاه روانشناختی و حمایت سازمانی در بین معلمان تربیت بدنی استان همدان در زمان همه گیری کووید-19 پایین تر از حد متوسط و وضعیت موجود فرسودگی شغلی بالاتر از حد متوسط است. همچنین یافته ها نشان داد که رفاه روانشناختی و حمایت سازمانی بر فرسودگی شغلی معلمان تربیت بدنی استان همدان در زمان همه گیری کووید-19 تاثیر منفی و معناداری دارد و رفاه روانشناختی بر فرسودگی شغلی معلمان تربیت بدنی استان همدان با نقش میانجی حمایت سازمانی نیز تاثیر منفی و معناداری دارد. براساس نتایج و یافته های پژوهش، پیشنهادها و توصیه هایی به مدیران و مسئولان آموزش و پرورش ارایه شد.
    خلاصه پایان نامه

  7. بررسی تاثیر پرسه زنی اینترنتی بر خرید آنی محصولات ورزشی با نقش تعدیل کننده شهرت برند
    بهنام جعفری هنر 1400
    هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر پرسه زنی اینترنتی بر خرید آنی محصولات ورزشی با نقش تعدیل کننده شهرت برند در کلیه مراجعه کنندگان به باشگاه های ورزشی سطح شهر همدان بود. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مراجعه کنندگان به باشگاه های ورزشی سطح شهر همدان بود که حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 383 نفر محاسبه گردید ولی جهت افزایش دقت و اعتبار پژوهش تعداد 457 نفر موردبررسی قرار گرفتند. با توجه به هدف تحقیق، برای سنجش متغیرهای تحقیق، پرسشنامه پرسه زنی اینترنتی اسکیو (2012)، پرسشنامه خرید آنی محصولات ورزشی بدگیان و ورما (2014) و پرسشنامه شهرت برند طالبان (1392) در میان افراد نمونه توزیع و جمع آوری شدند. روایی پرسشنامه ها توسط چند تن از اساتید متخصص مدیریت ورزشی و افراد صاحب نظر مورد تائید قرار گرفت همچنین پایایی پرسشنامه ها از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ مورد تائید قرار گرفت. به این ترتیب که تمامی اعداد به دست آمده بالاتر از 7/0 بود. از آمار توصیفی و استنباطی مانند آزمون کلموگرف-اسمیرنف، تی مستقل، یومان ویتنی و مدل معادلات ساختاری (SEM) استفاده گردید. تمام تحلیل ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و PLS صورت گرفت. نتایج معادلات ساختاری نشان داد پرسه زنی اینترنتی بر خرید آنی محصولات ورزشی تاثیر معناداری دارد. شهرت برند بر خرید آنی محصولات ورزشی تاثیر معناداری دارد. شهرت برند در رابطه بین پرسه زنی اینترنتی و خرید آنی محصولات ورزشی نقش تعدیل کنندگی ندارد. نتایج آزمون یومان ویتنی نشان داد بین خرید آنی محصولات ورزشی مراجعه کنندگان باشگاه های ورزشی زن و مرد تفاوت معناداری وجود ندارد. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که بین پرسه زنی اینترنتی زن و مرد تفاوت معناداری وجود ندارد.
    خلاصه پایان نامه

  8. تدوین مدل تولید علم بر اساس مدیریت تنوع به واسطه ظرفیت جذب دانش در اعضای هیات علمی دانشگاه بوعلی
    جعفر گوهری ناصر 1400
    هدف از پژوهش حاضرتدوین مدل تولید علم بر اساس مدیریت تنوع به واسطه ظرفیت جذب دانش در اعضای هیات علمی دانشگاه بوعلی بود. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی و جامعه آماری تحقیق، کلیه اعضاء هیات علمی (بالای پنج سال سابقه) دانشگاه بوعلی سینا می باشند . جامعه آماری پژوهش اعضای هیات علمی دانشگاه 374 نفر(بالای پنج سال سابقه) که به عنوان عضو هیات علمی به صورت پیمانی، رسمی آزمایشی و رسمی قطعی در دانشکده های دانشگاه بوعلی مشغول به کار هستند. برای تعیین تعداد نمونه از میان 374 نفربر اساس فرمول کوکران برابر 190 نفر که طبق فرمول تعدیل شده کوکران برابر 126 نفر محاسبه شده است. با توجه به هدف تحقیق، برای سنجش متغیرهای تحقیق، در این تحقیق از پرسشنامه مدیریت تنوع (ویلیامیل استرید، 2007)، پرسشنامه ظرفیت جذب دانش (کامیسون و فورس،2010) و تولید علم (گنجی، 1389) استفاده شد. روایی پرسشنامه ها توسط چند تن از اساتید دانشگاه بوعلی و افراد صاحب نظر مورد تائید قرار گرفت همچنین پایایی پرسشنامه ها از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ مورد تائید قرار گرفت. به این ترتیب که تمامی اعداد به دست آمده بالاتر از 7/0 بود. از امار توصیفی و استنباطی مانند ازمون کلموگرف-اسمیرنف، همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری (SEM) استفاده گردید. تمام تحلیل ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و PLS صورت گرفت. نتایج معادلات ساختاری نشان داد مدل اندازه گیری مدیریت تنوع و ظرفیت جذب دانش با توجه به شاخص SRMR و NFI از برازش خوبی برخوردار هستند. و همچنین متغیرمدیریت تنوع بر تولیدعلم، ظرفیت جذب دانش بر تولید علم و مدیریت تنوع بر ظرفیت جذب دانش تاثیری ندارد (p>0/05).
    خلاصه پایان نامه

  9. تدوین مدل رهبری اخلاقی بر اساس شایستگی های مربیان حرفه ای هندبال
    سیدامیر ناصرالدینی 1400
    هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل رهبری اخلاقی بر اساس شایستگی های مربیان حرفه ای زن و مرد هندبال بود. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مربیان حرفه ای هندبال کشور به تعداد 480 نفر است که حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 214 نفر محاسبه گردید. با توجه به هدف تحقیق، برای سنجش متغیرهای تحقیق، پرسشنامه های استاندارد رهبری اخلاقی کارلشون و همکاران (2011) و شایستگی مربیان ورزشی منتظری و همکاران (1396) در میان مربیان هندبال توزیع و جمع آوری شد. روایی پرسشنامه ها توسط چند تن از اساتید متخصص مدیریت ورزشی و افراد صاحب نظر مورد تائید قرار گرفت همچنین پایایی پرسشنامه ها از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ مورد تائید قرار گرفت.از آمار توصیفی و استنباطی مانند آزمون کلموگرف-اسمیرنف،آزمون tمستقل و مدل معادلات ساختاری (SEM) استفاده گردید.تمام تحلیل ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و PLS صورت گرفت. نتایج معادلات ساختاری نشان داد تمامی مولفه های انصاف، رهنمودهای اخلاقی، جهت گیری فردی، اشتراک قدرت و شفافیت نقش اثر معناداری بر رهبری اخلاقی دارند و مشخص شد مدل اندازه گیری رهبری اخلاقی از برازش مناسب برخوردار است. همچنین کلیه مولفه های رهبری و انگیزش، تجربه رقابتی، برقراری ارتباط، ارائه بازخورد، بازاریابی و بودجه، حمایت و پشتیبانی و برنامه ریزی اثر معناداری بر شایستگی مربیان دارند و مشخص شد که مدل اندازه گیری شایستگی مربیان از برازش مناسب برخوردار است. نتایج مدل ساختاری نشان داد شایستگی مربیان بر رهبری اخلاقی تاثیر معنادار داشته و از برازش مناسب برخوردار است. نتایج آزمون tنشان داد بین رهبری اخلاقی و شایستگی مربیان مرد و زن تفاوت معناداری وجود ندارد.
    خلاصه پایان نامه

  10. تدوین مدل سبک زندگی تحصیلی سلامت محور بر اساس انگیزش ورزشی با نقش تعدیل کنندگی شبکه های اجتماعی
    رضوان یزدی 1400
    چکیده: هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل سبک زندگی تحصیلی سلامت محور بر اساس انگیزش ورزشی با نقش تعدیل کنندگی شبکه های اجتماعی در دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه بوعلی همدان بود. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان مشغول به تحصیل دوره کارشناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان در سال 1399- 1400 بود که حجم نمونه بر اساس جدول مورگان - نفر محاسبه گردید. با توجه به هدف تحقیق، برای سنجش متغیرهای تحقیق، پرسشنامه رفتارهای سبک زندگی تحصیلی سلامت محور صالحی و همکاران (1396)، پرسشنامه انگیزش شرکت در فعالیت های ورزشی دیوید مارکلند و پرسشنامه استفاده از شبکه های اجتماعی خدایاری، دانشور حسینی و سعیدی (1393) در میان دانشجویان توزیع و جمع آوری شدند. روایی پرسشنامه ها توسط چند تن از اساتید متخصص مدیریت ورزشی و افراد صاحب نظر مورد تائید قرار گرفت همچنین پایایی پرسشنامه ها از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ موردبررسی قرار گرفت. به این ترتیب که تمامی اعداد به دست آمده بالاتر از 7/0 بود .از امار توصیفی و استنباطی مانند ازمون کلموگرف-اسمیرنف، همبستگی اسپیرمن ،یومان ویتنی و مدل معادلات ساختاری (SEM) استفاده گردید.تمام تحلیل ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و PLS صورت گرفت.نتایج معادلات ساختاری نشان داد که انگیزش مشارکت در فعالیت های ورزشی(01/0>P , 226/5=t , 311/0=β) بر سبک زندگی تحصیلی سلامت محور تاثیر مثبت و معنادار داشته است. شبکه های اجتماعی (01/0

    0/05). نتایج ازمون همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین انگیزش ورزشی و شبکه های اجتماعی و بین زمان اختصاص داده شده به شبکه های اجتماعی و سبک زندگی تحصیلی سلامت محور رابطه معناداری وجود دارد.
    خلاصه پایان نامه

  11. تاثیر مولفه های فرهنگی بر ترجیحات فکری کارکنان و تغییرات سازمانی اداره کل ورزش و جوانان استان همدان
    زهرا محمدی 1399
    هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تاثیر مولفه های فرهنگی بر ترجیحات فکری کارکنان و تغییرات سازمانی اداره کل ورزش و جوانان استان همدان بود. تعداد 108 نفر از کارکنان اداره کل ورزش و جوانان شهر همدان بر اساس جدول نمونه گیری مورگان به عنوان نمونه های آماری این تحقیق انتخاب شدند. از پرسشنامه های سنجش ابعاد فرهنگی هافتسد، پذیرش تغییر سازمانی ساعتچی، کامکاری و عسکریان و سنجش تسلط مغزی (چهار ربع مغزی) HBDI استفاده شد. آمارهای توصیفی درصد فراوانی، حد پایین و بالا، میانگین و انحراف معیار برای متغیرها گزارش شدند. برای بررسی اثرات مولفه های فرهنگی بر ترجیحات فکری کارکنان و تغییرات سازمانی از الگوریتم مدل اندازه گیری و مدل ساختاری با استفاده از نرم افزار PLS استفاده شد. برای انجام آزمون های آماری سایر فرضیات ابتدا آزمون کولموگروف- اسمیرنوف برای تعیین توزیع طبیعی بودن داده ها و آزمون لِوِن جهت مقایسۀ همگنی واریانس ها به کار گرفته شدند. برای مقایسۀ نمرات پرسشنامه ها بین مردان و زنان از آزمون تی تست مستقل و یا آزمون یومن ویتنی و برای مقایسۀ نمرات پرسشنامه ها بین افراد با انواع گروه خونی نیز آزمون آماری تحلیل واریانس آنوای یک راهه (و در صورت معناداری آزمون تعقیبی حداقل اختلاف معنادار) استفاده شد (05/0 = α). نتایج این پژوهش نشان داد که میزان مولفه های فرهنگی و تغییر سازمانی در بین کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان در سطح متوسط و اندکی رو به بالا می باشد. همچنین کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان دارای انواع مختلفی از ترجیحات فکری بوده و نمی توان برای آن ها ترجیحات فکری یک ربع از مغز را غالب تر دانست. به علاوه، نتایج آزمون الگوریتم مدل اندازه گیری و مدل ساختاری نشان داد که مولفه های فرهنگی بر تغییرات سازمانی و انواع ترجیحات فکری اداره کل ورزش و جوانان استان همدان اثرگذار می باشند (05/0 > P). همچنین، تفاوت معناداری بین مردان و زنان در امتیازات تسلط ربع دوم مغزی وجود داشت (047/0 = P)؛ اما در امتیازات پرسشنامه سنجش ابعاد فرهنگی و تغییر سازمانی و همچنین ربع های اول، سوم و چهارم مغزی تفاوت معناداری بین مردان و زنان مشاهده نشد (05/0 < P). در نهایت، بین افراد دارای گروه خونی A با AB، A با B و A با O در امتیازات ربع اول ترجیحات فکری و گروه خونی A با B در امتیازات ربع چهارم ترجیحا
    خلاصه پایان نامه

  12. تاثیر مدیریت تنوع بر کارآفرینی سازمانی با تاکید بر نقش تعدیل کنندگی چابکی سازمانی در ادارات ورزش و جوانان استان همدان
    منوچهر اصلاحی 1398
    : هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر مدیریت تنوع بر کارآفرینی سازمانی با تاکید بر نقش تعدیل گری چابکی سازمانی در ادارات ورزش و جوانان استان همدان بود. پژوهش حاضر از نوع همبستگی و مدل سازی با روش میدانی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان همدان در سال 1398بود که 105 نفر به عنوان نمونه بر اساس جدول مورگان و به صورت در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه مدیریت تنوع، پرسشنامه چابکی سازمانی و پرسشنامه کارآفرینی سازمانی به عنوان ابزارهای اندازه گیری استفاده شده که روایی محتوایی آنها از سوی تعدادی از صاحب نظران و روایی سازه از طریق تحلیل عاملی تائیدی مورد تائید قرار گرفته است. پایایی پرسشنامه ها به ترتیب 93/0 برای مدیریت تنوع و 91/0 برای چابکی سازمانی 93/0 هم برای کارآفرینی سازمانی از طریق آلفای کرونباخ به دست آمده است. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. ابتدا توصیفی از اطلاعات جمعیت شناختی و متغیرهای اندازه گیری شده با استفاده از آمار توصیفی ارائه گردید، سپس در بخش آمار استنباطی با استفاده از نسخه 3 نرم افزار pls برای مدل سازی معادلات ساختاری و از نرم افزار spss نسخه 25 برای سایر تحلیل ها استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان دادند که مدیریت تنوع هم بطور مستقیم و هم بطور غیر مستقیم ( به واسطه چابکی سازمانی ) بر کارآفرینی سازمانی در سطح خطای 05/0 تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین چابکی سازمانی نیز بر کارآفرینی سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد. در بررسی تفاوت های جنسیتی مبنی بر اینکه تفاوت معناداری بین چابکی سازمانی و کارآفرینی سازمانی زنان و مردان وجود دارد نیز تفاوت معناداری یافت نشد. همچنین بر اساس یافته های اخیر مشخص شد که با افزایش مدیریت تنوع و چابکی سازمانی، کارآفرینی سازمانی افزایش می یابد.
    خلاصه پایان نامه

  13. رابطه بین معنویت در محیط کار با نگرش شغلی و عملکرد شغلی دبیران تربیت بدنی شهر همدان
    1398
    در سال های اخیر، اهمیت معنویت در سازمان ها به طور فزاینده ای از سوی مدیران، کارکنان و پژوهشگران به عنوان یک ضرورت برای تعاملات سازمان ها با کارکنان، مشتریان و جامعه موردتوجه قرار گرفته است. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه بین معنویت در محیط کار با نگرش شغلی و عملکرد شغلی دبیران تربیت بدنی شهر همدان بود. از پرسشنامه های معنویت در محیط کار میلیمن و همکاران (2003)ُ عملکرد شغلی پاترسون (1992) و نگرش شغلی گنجی (1391) استفاده شد. نمونۀ آماری این پژوهش شامل 100 نفر از دبیران تربیت بدنی ناحیۀ یک و دو شهر همدان (زن و مرد) بودند. از آزمون های الگوریتم مدل اندازه گیری و مدل ساختاری توسط نرم-افزار PLS، آزمون کلموگروف- اسمیرنف جهت بررسی طبیعی بودن توزیع داده ها، آزمون رگرسیون خطی چندمتغیره جهت بررسی شدت و میزان توانایی پیش بینی متغیر ملاک توسط متغیرهای پیش بین و در نهایت آزمون آماری یومن ویتنی برای مقایسۀ رتبۀ نمرات معنویت در محیط کار، نگرش و عملکرد شغلی بین دبیران مرد و زن استفاده شد (05/0 = α). نتایج بخش آمار توصیفی نشان داد که سطح معنویت در محیط کار و عملکرد شغلی و همچنین نگرش شغلی در دبیران تربیت بدنی شهر همدان بالا می باشد. در بخش آمار استنباطی، نتایج آزمون های الگوریتم مدل اندازه گیری و مدل ساختاری نشان داد که معنویت در محیط کار و مولفه های آن بر عملکرد و نگرش شغلی دبیران تربیت بدنی شهر همدان تاثیر مستقیم و معناداری دارند (05/0 > P). به علاوه، ارتباط مثبت و معناداری بین معنویت در محیط کار و مولفه های آن با عملکرد شغلی و همچنین نگرش شغلی دبیران تربیت بدنی شهر همدان مشاهده شد (05/0 > P) و 7/62 و 2/40 درصد از تغییرات عملکرد شغلی و نگرش شغلی با استفاده از مولفه-های معنویت در محیط کار تبیین شد. همچنین، تفاوت معناداری بین مردان و زنان در رتبۀ نمرات داده شده به پرسشنامۀ معنویت در محیط کار و تمامی مولفه های آن (شامل معنادار بودن کار، احساس همبستگی و همسویی با ارزش های سازمانی) وجود داشت (05/0 > P). به علاوه، تفاوت معناداری در میزان عملکرد شغلی و نگرش شغلی بین دبیران تربیت بدنی زن و مرد مشاهده شد (05/0 > P). این نتایج نشان می دهد که مسئولان باید بر پرورش و تحکیم زمینه های اعتقادی و ارزشی کارکنان و مدیران خود تمرکز نمایند و تلاش خود را جهت حفظ معنویت در محیط کار دبیران انجام دهن
    خلاصه پایان نامه

  14. رابطه هوش معنوی و هوش هیجانی با مسئولیت اجتماعی دبیران تربیت بدنی شهر همدان
    حمید فرخی منفرد 1397
    هدف از انجام این تحقیق، بررسی رابطه هوش معنوی و هیجانی با مسئولیت اجتماعی دبیران تربیت بدنی بود که بر اساس آن راه حل هایی را به منظور بهبود مسئولیت اجتماعی معلمان ارائه نماید.با توجه به اهداف پژوهش، روش تحقیق، توصیفی ـ همبستگی و به لحاظ هدف، کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری داده ها از نوع تحقیقات پیمایشی بود. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دبیران تربیت بدنی زن و مرد مقطع متوسطه اول و دوم شهر همدان تشکیل می دادند؛ که برابر با 110 نفر بودند و تعداد 100 عدد پرسشنامه بین آن ها توزیع شد. در این پژوهش هوش معنوی و مولفه های آن و هوش هیجانی و مولفه های آن به عنوان متغیر مستقل (متغیر پیش بین) در نظر گرفته شده بودند و متغیر وابسته (متغیر ملاک) مسئولیت اجتماعی دبیران تربیت بدنی بود. بر اساس اهداف، از پرسشنامه مشخصات فردی و سه پرسشنامه استاندارد دارای روایی و پایایی، به منظور جمع آوری داده های تحقیق استفاده شد که عبارت بودند از: پرسشنامه هوش معنوی کینگ(2008)، پرسشنامه هوش هیجانی تراویس، برادبری و جین گریوز (2005) و پرسشنامه مسئولیت اجتماعی آزاد امیدوار (1392). در این پژوهش به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از روش های آماری مختلفی همچون آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. ؛ همچنین به منظور حصول اطمینان از نرمال بودن داده ها از آزمون کولموگروف – اسمیرنف استفاده شد. در بخش آمار استنباطی جهت آزمون فرضیه ها از آزمون همبستگی پیرسون، اسپیرمن، آزمون t ، آزمون یومن ویتنی استفاده گردید و همچنین از آزمون دوربین واتسون و تحلیل رگرسیون خطی برای پیش بینی رابطه بین متغییرهای تحقیق استفاده شد. براساس نتایج تحقیق ، نتیجه گرفته می-شود که هوش معنوی، هوش هیجانی و مسئولیت اجتماعی دبیران تربیت بدنی شهر همدان رابطه معنی داری با هم دارند و به لحاظ جنسیت (مرد و زن) تفاوت معنی داری بین این متغیرها وجود ندارد. هر دو متغیر هوش معنوی و هوش هیجانی پیش بینی کننده قوی مسئولیت اجتماعی هستند، اما متغیر هوش هیجانی به نسبت، پیش بینی کننده قوی تری است. در بین همه مولفه های هوش معنوی و هوش هیجانی، فقط مولفه ی مدیریت روابط (هوش هیجانی) به تنهایی می تواند مسئولیت اجتماعی دبیران تربیت بدنی شهر همدان را پیش بینی کند.
    خلاصه پایان نامه

  15. رابطه مدیریت استعداد با جانشین پروری و اعتماد سازمانی در ادارات ورزش و جوانان استان همدان
    رویا حیدری 1397
    در دنیای پر رقابت امروزی برای دستیابی به استعدادها، سازمان ها باید دیدگاهی فراتر از جایگزینی به صورت معمول و ساده نیروی کار داشته باشند. لذا با پیچیده تر شدن عوامل تاثیرگذار محیطی و پاسخگو بودن به این تغییرات محیطی و مواجهه با آن، به نظر می رسد که برنامه ریزی جانشین پروری نیز ضرورت بیشتری یافته و پیچیده تر می شود. از طرفی با گسترش پدیده ی جهانی سازی، اهمیت اعتماد در روابط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و سازمانی نیز بطور چشمگیری مورد توجه قرار گرفته است، بطوری که اکثر صاحب نظران در علوم مختلف به اهمیت نقش اعتماد در سازمان ها اشاره کرده اند. به ویژه تاثیرات مدیریت استعداد و نحوه استعدادیابی و تاثیر آن بر اعتماد سازمانی و روابط آن ها با یکدیگر از مواردی است که باید به آن ها توجه نمود. در این پژوهش مدیریت استعداد به عنوان متغیر پیش بین و جانشین پروری و اعتماد سازمانی به عنوان متغیر ملاک مورد بررسی قرار گرفتند. جامعه مورد بررسی 158 نفر از کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان همدان و روش تحقیق از نوع توصیفی و همبستگی و روش گردآوری اطلاعات به صورت میدانی و ابزار گردآوری آن پرسشنامه بوده است. روایی پرسشنامه توسط تعدادی از اساتید تایید و برای سنجش پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. سپس 118 نفر به عنوان نمونه انتخاب و پرسشنامه به روش در دسترس بین آن ها توزیع گردید و پس از جمع آوری داده ها ابتدا از آماره های کجی و کشیدگی توزیع برای تعیین نرمال بودن داده ها استفاده شد و پس از تایید نرمال بودن داده ها از آزمون همبستگی پیرسون برای تعیین میزان ارتباط بین متغیر ها استفاده گردید، که پس از تجزیه و تحلیل مشخص شد بین مدیریت استعداد و مولفه های آن در ادارات ورزش و جوانان استان همدان با جانشینی و اعتماد سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین برای پیش بینی از رگرسیون گام به گام استفاده شد و مشخص گردید مدیریت استعداد و مولفه های آن می توانند جانشین پروری و اعتماد سازمانی را در ادارات ورزش و جوانان استان همدان پیش بینی نمایند.
    خلاصه پایان نامه