درباره مدیریت حرکتی

رشته یادگیری حرکتی

این رشته ارزیابی شاخص‌­های رشد و یادگیری حرکتی در طول دوران رشد و بلوغ، تحلیل وضعیت مربوط به یادگیری و اجرای مهارت­های حرکتی در کلیه رده‌های سنی با تعیین نقاط قوت و ضعف اجرای مهارت­های ورزشکاران مورد مطالعه قرار می­دهد.

رفتار حرکتی از قدمت زیادی در حوزه علوم ورزشی برخوردار بوده و طبق تغییرات اخیر در کارشناسی ارشد به سه گرایش تقسیم شده است که عبارتند از

الف- یادگیری و کنترل حرکتی

 ب- رشد حرکتی

 ج- آموزش تربیت بدنی

 

هدف از برنامه دوره کارشناسی ارشد رشته رفتار حرکتی ، تربیت افراد متبحر در رفتار حرکتی است تا بتوانند با نوآوری در زمینه های علمی به آموزش ، برنامه ریزی ، اجرا ، راهنمایی ، تحلیل مشکلات و پژوهش در این شاخه از علم بپردازند و مداخله مؤثری در محیط های علمی و حرفه ای داشته باشند.
دانشگاه­های اراک، ارومیه،اصفهان، الزهرا، بوعلی، تبریز،رجایی، تهران، حکیم سبزواری، خوارزمی، رازی کرمانشاه، سمنان، شهید بهشتی، شهید چمران،شیراز، علامه طباطبایی و فردوسی مشهد در این رشته جذب دانشجو دارند.

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در این رشته جمعا 32 واحد میگذارنند که از این بین 6 واحد دروس انتخابی، 14 واحد دروس اختصاصی، 6 واحد دروس پایه و 6 واحد پایان نامه می­باشد. دروس گذرانده شده به جز پایان نامه در این رشته عبارتند از:

روش آماری، اکتساب مهارت­های حرکتی­، مبانی عملکرد انسان، کنترل حرکتی­، روش و طرح­های تحقیق در علوم رفتار حرکتی، یادگیری حرکتی پیشرفته، سمینار در کنترل حرکتی، سمینار در یادگیری حرکتی، اندازه­‌گیری حرکات انسان، آزمایشگاه رفتار حرکتی، رشد حرکتی در طول عمر، روانشناسی شناختی یا ورزشی و اختلالات یادگیری.

 

دکتر نسرین پارسایی (بازنشسته) و دکتر حسن رهبان­فرد اعضای هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا در این گرایش هستند.